Powrót |
- Krąg uczuć
Miejscem kręgu powinna być panująca luźna atmosfera w grupie. Dzieci
mogą stać, siedzieć na podłodze, na krzesłach. Trzeba wyraźnie sprecyzować
zasady:
"Nie przerywamy sobie, każdy ma swój czas, pozostali słuchają".
Krąg sprzyja rozwijaniu umiejętności wyrażania uczuć, słuchania odczuć
innych, staje się "miejscem" i " czasem" uczenia
się przez doświadczenie, ułatwia kontakty między dziećmi.
- Psychodramy
Powierzając dzieciom role należy je poinformować, że mają odegrać
scenkę w sposób zbliżony do własnych zachowań i oczekiwań w danej
sytuacji.
Uczniowie sami decydują, kto z nich zagra jaką rolę, układając scenariusz
i wybierają rodzaj ekspresji. Omawiając przedstawioną scenkę nie wolno
krytykować.
- Przedstawienia kukiełkowe
Uczniowie sami wykonują kukiełki, mogą wcześniej przygotować scenariusz
albo grać spontanicznie. Tematem przedstawień powinny być przeżycia
dzieci w różnych sytuacjach, choć mogą to być również przeżycia osób
z najbliższego otoczenia, postaci z książek lub filmów. Po zakończeniu
gry każdą scenkę należy wspólnie omówić.
- Dyskusje
Podczas zajęć należy zadbać by wszyscy chętni mogli zabrać głos. Ważne
jest utrzymanie dialogu. Zachęca się do wypowiedzi dzieci, które mają
trudności w dzieleniu się swoimi poglądami. Prowadzący zajęcia powinien:
- szanować poglądy każdego dziecka
- zachęcać do tworzenia własnych opinii, jak również starannego
i uważnego wysłuchiwania poglądów innych
- akceptować wypowiedzi oparte na przesłankach emocjonalnych.
- Burza mózgów
Ma nauczyć dzieci szacunku dla pomysłów innych, a także dzięki własnym
i cudzym zdolnościom twórczego rozwiązywania problemów. Pozwala przełamać
sztywność myślenia. Ważne jest aby uczniowie samodzielnie formułowali
propozycje i przez to aktywnie uczestniczyli w zajęciach.
- Rysunki
Uczniowie sami wykonują rysunki, omawiają je, organizują wystawy,
robią albumy. Wykonują i tworzą książeczki, np. "Książeczka o
rodzinie", "Książeczka uczuć".
- Rozwiązywanie konfliktów
Uczenie się rozwiązywania konfliktów bez naruszenia tożsamości lub
godności jego stron jest jedną z umiejętności interpersonalnych, którą
każde dziecko powinno nabyć. By znaleźć satysfakcjonujące i możliwe
do zaakceptowania przez obie strony rozwiązanie, dzieci muszą nauczyć
się postępowania w sposób nie naruszający godności drugiej osoby.
Celem tej metody jest nabycie umiejętności podejmowania decyzji.
|
|