Załącznik nr 1

  • Krąg uczuć
    Miejscem kręgu powinna być panująca luźna atmosfera w grupie. Dzieci mogą stać, siedzieć na podłodze, na krzesłach. Trzeba wyraźnie sprecyzować zasady:
    "Nie przerywamy sobie, każdy ma swój czas, pozostali słuchają".
    Krąg sprzyja rozwijaniu umiejętności wyrażania uczuć, słuchania odczuć innych, staje się "miejscem" i " czasem" uczenia się przez doświadczenie, ułatwia kontakty między dziećmi.

  • Psychodramy
    Powierzając dzieciom role należy je poinformować, że mają odegrać scenkę w sposób zbliżony do własnych zachowań i oczekiwań w danej sytuacji.
    Uczniowie sami decydują, kto z nich zagra jaką rolę, układając scenariusz i wybierają rodzaj ekspresji. Omawiając przedstawioną scenkę nie wolno krytykować.

  • Przedstawienia kukiełkowe
    Uczniowie sami wykonują kukiełki, mogą wcześniej przygotować scenariusz albo grać spontanicznie. Tematem przedstawień powinny być przeżycia dzieci w różnych sytuacjach, choć mogą to być również przeżycia osób z najbliższego otoczenia, postaci z książek lub filmów. Po zakończeniu gry każdą scenkę należy wspólnie omówić.

  • Dyskusje
    Podczas zajęć należy zadbać by wszyscy chętni mogli zabrać głos. Ważne jest utrzymanie dialogu. Zachęca się do wypowiedzi dzieci, które mają trudności w dzieleniu się swoimi poglądami. Prowadzący zajęcia powinien:
    • szanować poglądy każdego dziecka
    • zachęcać do tworzenia własnych opinii, jak również starannego i uważnego wysłuchiwania poglądów innych
    • akceptować wypowiedzi oparte na przesłankach emocjonalnych.

  • Burza mózgów
    Ma nauczyć dzieci szacunku dla pomysłów innych, a także dzięki własnym i cudzym zdolnościom twórczego rozwiązywania problemów. Pozwala przełamać sztywność myślenia. Ważne jest aby uczniowie samodzielnie formułowali propozycje i przez to aktywnie uczestniczyli w zajęciach.

  • Rysunki
    Uczniowie sami wykonują rysunki, omawiają je, organizują wystawy, robią albumy. Wykonują i tworzą książeczki, np. "Książeczka o rodzinie", "Książeczka uczuć".

  • Rozwiązywanie konfliktów
    Uczenie się rozwiązywania konfliktów bez naruszenia tożsamości lub godności jego stron jest jedną z umiejętności interpersonalnych, którą każde dziecko powinno nabyć. By znaleźć satysfakcjonujące i możliwe do zaakceptowania przez obie strony rozwiązanie, dzieci muszą nauczyć się postępowania w sposób nie naruszający godności drugiej osoby.
    Celem tej metody jest nabycie umiejętności podejmowania decyzji.