Ćwiczenie: Jaki jestem
Popatrzcie na tablicę, znajduje się na niej jeden ze środków lokomocji
jakim ludzie dawniej podróżowali. Kto wie jak się nazywa? W balonie
jest kilkoro dzieci, które bardzo chcą unieść się w powietrze. Przyjrzyjcie
się tym dzieciom. Co zauważyliście? (wypowiedzi dzieci)
Okazuje się, że maluchy te różnią się między sobą strojem, wyglądem.
Jedne są radosne, inne wystraszone. Spróbujcie teraz popatrzeć na swoich
kolegów z ławki, czy różnicie się miedzy sobą?
Jak sami stwierdziliście różnicie się nie tylko wyglądem zewnętrznym,
ale także wewnętrznie każdy jest inny.
Zapraszam Was teraz, też do podróży, podobnie jak dzieci na ilustracji.
Jednak nasza podróż będzie inna, będzie to podróż w siebie. Inaczej
mówiąc zwiedzimy siebie. Nie jest to takie proste, ale spróbujmy lepiej
siebie poznać, wycieczka ta będzie przyjemna, nie będziemy stawiać żadnych
ocen.
Popatrzcie na rysunek, który macie na ławce. Zastanówcie się teraz nad
pytaniem: "Jaki jestem?"i spróbujcie
wpisać w puste baloniki te cechy, które Cię charakteryzują, które twoim
zdaniem pasują najbardziej do Ciebie.
 |
Kto chciałby przedstawić się i odczytać
cechy, które wpisał w baloniki? |
Ćwiczenie: Papierowa torba
Lekcja ta będzie inna niż zwykle, nie będą na niej stawiane oceny.
Będziemy dzisiaj poznawać się wzajemnie, dzięki czemu zbliżymy się do
siebie, łatwiej nam będzie wspólnie się uczyć i bawić. Będziemy mówić
o naszym wyglądzie zewnętrznym, a także o naszym wyglądzie wewnętrznym,
czyli jakie cechy są ukryte w nas.
Macie na stolikach papierowe torby oraz paski papieru. Spróbujcie napisać
na paskach słowa określające wasz wygląd, to co można zauważyć i przyklejcie
na zewnętrzną stronę torby. Następnie napiszcie cechy, które odzwierciedlają
twój charakter, czyli takie, które odpowiedzą na pytanie "Jaki
jestem?" i wrzućcie je do środka torby.
Proszę, kto omówi swoją zewnętrzną stronę torby?
A może ktoś ujawni nam jaki jest wewnątrz to niech wyciągnie i przeczyta
kartkę ze środka torby?
Ćwiczenie: Wyrażamy swoje uczucia
Dzisiaj porozmawiamy sobie o nas samych, a dokładniej o naszych uczuciach.
Bardzo ważne jest wyrażanie uczuć towarzyszących nam w ciągu całego
dnia. Mówienie o sobie, o tym co przeżywamy pozwala nam się lepiej zrozumieć.
Spróbujcie określić i napisać w kilku zdaniach jakbyś się czuł gdyby:
Kolega zepsuł twoją zabawkę ......................................................
. |
Chcesz obejrzeć film w telewizji, którego nikt nie chce oglądać
................................................................................................................................. |
Ćwiczenie: Wyrażamy uczucia w zachowaniu
Będziemy mówić dzisiaj o ludzkich uczuciach, które prócz mimiki możemy
również okazywać naszym zachowaniem.
Na przykład złość możemy pokazać tupaniem lub krzykiem, a smutek płaczem.
Proszę teraz.
Czy ktoś z was chciałby pokazać jak się zachowuje gdy odczuwa: radość,
lęk, zakłopotanie, zdziwienie czy złość?
Jak widzicie każdy z nas w podobnych sytuacjach może różnie się zachowywać
wyrażając swoje uczucia. To dobrze, że tak jest. Tak powinno być, bo
każdy w inny sposób może coś odczuwać lub tak samo jak inne osoby.
Spróbujcie teraz napisać w kilku zdaniach wybraną sytuację z ostatniego
tygodnia i towarzyszące jej uczucie jakie wtedy przeżyłeś.
Ćwiczenie: Co jest we mnie dobrego a co złego?
Dzisiaj odbędziemy wędrówkę do wnętrza naszego ciała. Każdy z nas
jest inny, niepowtarzalny. Posiada cechy zarówno dobre jak i złe, które
wyróżniają go spośród innych. Spróbujcie teraz zajrzeć do swojego wnętrza
i poszukać w nim coś dobrego lub coś złego.
Jeśli wam się to uda, to napiszcie, jakie jest we mnie dobro, a jakie
zło.
Ćwiczenie: Możemy zmienić nieprzyjemne sytuacje
Dzisiaj porozmawiamy sobie o naszych przeżyciach dnia codziennego.
W naszym życiu są różne dni: dobre i złe. Gdy mamy dobry dzień jesteśmy
radośni, szczęśliwi, zadowoleni. Natomiast, gdy mamy zły dzień, to jest
odwrotnie, czujemy się źle, jest nam smutno i nudno. Jednak wiele zależy
od nas jak przeżyjemy dzień, możemy zmienić nieprzyjemne sytuacje lub
przynajmniej postarać się.
Dam wam kartkę, na której napisane są następujące cechy:
- smutny - szczęśliwy
- znudzony - zainteresowany
- zły - zadowolony
Spośród napisanych słów wybierzcie sobie dwie dowolne cechy i spróbujcie
opisać sytuacje, w których ostatnio tak czuliście się, a następnie zastanówcie
się może potrafilibyście coś zrobić, aby zamienić pierwsze uczucie na
drugie?
Ćwiczenie: Odkrywam uczucia swoje i innych
Nasze codzienne życie składa się z różnych uczuć: z radości, smutku,
z sytuacji miłych, radosnych i z sytuacji trudnych i niemiłych. Niekiedy
jesteście zadowoleni, a innym razem smutni. Spróbujcie opisać, podać
przykłady przeżywanych sytuacji radosnych.
A teraz podajcie przykłady smutnych, takich w których czuliście się
nieszczęśliwi.
Po tym wprowadzeniu prowadzący za pomocą słów i gestów przedstawiają
różne sytuacje. Dzieci mają za zadanie określić, jaka to sytuacja.
Po odgadnięciu nauczyciel pokazuje rysunki obrazujące przeżywane uczucia:
radość, smutek, złość. Następnie deklamuje powoli wybrane wiersze Jana
Brzechwy, dzieci w trakcie deklamacji mają demonstrować przy pomocy
kartoników nastrój wyodrębnionych fragmentów wiersza.
Ćwiczenie: Wszyscy tworzymy klasę
Każdy z nas na pewno jest zadowolony gdy się go chwali, mówi się o
nim dobre rzeczy. My też często staramy się zrobić komuś przyjemność
przekazując mu dobre informacje.
Proszę abyście teraz na kolorowym pasku papieru (podpisały się) napisały
swoje imię. Wrzućcie te karteczki do pudełka. Od dzisiaj będziemy codziennie
losowali kartkę, a osoba, która zostanie wybrana będzie uczniem dnia
i na arkuszu powieszonym na gazetce będziecie mogli wpisywać wszystkie
komplementy przeznaczone dla tego ucznia.
Ćwiczenie: Artykuł do gazety
Są w naszym życiu sytuacje, w których nie zawsze dajemy sobie radę.
Często potrzebujemy pomocy, której udzielają nam inni i jesteśmy na
pewno im za to wdzięczni.
Podzielimy się teraz na grupy i spróbujecie napisać krótki artykuł o
sytuacji, w której potrzebowałyście pomocy i ktoś z dorosłych wam jej
udzielił. Artykułowi może odpowiadać ilustracja.
Ćwiczenie: Kto mi pomoże w rozwiązywaniu problemów?
W naszym codziennym życiu spotykamy się często z różnymi trudnościami.
Mamy wiele problemów, które staramy się rozwiązać. Dzisiaj spróbujemy
odnaleźć różne sposoby rozwiązywania problemów. Przedstawię wam kilka
sytuacji, posłuchajcie:
- Biegłeś, przewróciłeś się i bardzo boli cię
ręka, nie możesz się poruszać.
- Starszy chłopak dokucza ci w drodze ze szkoły
do domu.
- Otrzymałeś złą ocenę z klasówki.
Spośród podanych przykładów wybierz jeden i spróbuj napisać jakiego
rodzaju pomocy można by ci udzielić i jak odczułbyś taką pomoc.
Ćwiczenie: Zmieniamy uczucia innych
Chciałabym zaproponować wam dzisiaj zabawę razem z naszymi gośćmi.
Oto oni: Pan Smutny i Pan Zadowolony. Pan Smutny chce wyrazić dzisiaj
wam swoje uczucia i mówi: "Popsułem zabawkę, jestem zły".
Na to jednak odzywa się Pan Zadowolony. Jak myślicie, co mógłby mu na
to odpowiedzieć? Spróbujcie stanąć na miejscu Pana Zadowolonego i napisać,
to co odpowiedzielibyście Panu Smutnemu.
Ćwiczenie: Moje obowiązki domowe
Porozmawiamy dziś o rodzinie, o obowiązkach w rodzinie, o pracach które
wykonujecie w domu.
Co to znaczy mieć obowiązki w rodzinie?
Kto z was ma stałe obowiązki? Komu wykonywanie tych prac sprawia przyjemność?
Dlaczego?
Jak wiecie rodzina to osoby nam najbliższe (rodzice, dziadkowie, rodzeństwo),
kochane, ważne dla nas.
Stałe obowiązki to prace, za które poszczególni członkowie rodziny są
odpowiedzialni. Każdy powinien mieć określone obowiązki na miarę własnych
możliwości, powinien odczuwać przyjemność i zadowolenie, że z jego pracy
korzystają wszyscy domownicy. Swoją pracę i innych należy szanować,
jest ona bardzo ważna.
Popatrzcie teraz na ten rysunek.
Narysowałam, a raczej obrysowałam swoją dłoń. Na wyciętej z papieru
dłoni napisałam kilka słów o czynnościach, które najczęściej wykonuję
w domu.
Proszę, abyście obrysowały swoje ręce i spróbowały wpisać ulubione zajęcia
jakie wykonujecie w domu.
(Uczniowie wykonują zadanie)
Ćwiczenie: Herb
Na
dzisiejszych zajęciach porozmawiamy sobie na temat herbów. Kto spróbuje
powiedzieć co to jest herb? (wypowiedzi dzieci)
Większość z was opisywała herb jako symbol miasta, ale może on też mieć
inne znaczenie. W bardzo dawnych czasach, kiedy władza była w rękach
króla, herby noszono na zbrojach. Dzięki nim można było zorientować
się jakie imię nosił rycerz, jakie miał osiągnięcia. Herb mógł należeć
albo do jednej osoby, albo do całej rodziny.
Spójrzcie teraz na tablicę. Przywiesiłam herb rycerza. Co możecie z
niego odczytać?
Popatrzcie teraz na rysunek herbu, który macie na ławkach. Spróbujmy
go teraz wypełnić tworząc symbol własnej osoby wpisując w oznaczone
miejsca:
- W czym jestem bardzo dobry?
- W czym chciałbym być lepszym?
- Cztery słowa, których nie chciałbym usłyszeć od innych o sobie.
- Cztery słowa, które chciałbym bardzo usłyszeć od innych o sobie.
Dzieci wypełniają herb.
- Kto chciałby zaprezentować swój herb?
Prezentacja i odczytanie zapisanych zdań o sobie.
- Jak myślicie, którą część herbu było wypełnić
najtrudniej?
- Teraz zbierzemy wszystkie herby i utworzymy klasowy album o nas samych.
Ćwiczenie: Filiżanka
Wyobraźmy sobie, że jesteśmy filiżankami. Kiedy jesteśmy z siebie
zadowoleni, nasze filiżanki są pełne, kiedy nie - prawie puste. Nasze
filiżanki mogą napełniać koledzy z klasy, mówiąc o nas dobrze. My z
kolei możemy napełniać ich filiżanki, mówiąc dobrze o nich. Filiżanki
naszych przyjaciół opróżniają się, kiedy mówimy im rzeczy złe i bolesne.
Robiąc to często, nasze filiżanki będą też puste.
Wyciągnijcie teraz przyniesione kubeczki i ziarenka grochu. Podejdźcie
teraz do osób, które oceniacie pozytywnie i napełnijcie ich kubeczki.
Podczas przesypywania grochu, spróbujcie powiedzieć osobie co o niej
myślicie. (Dzieci wykonują tę czynność przez 10 minut)
A teraz proszę abyście usiadły na swoich miejscach. Na stolikach znajdują
się kartki z dwoma pytaniami. Przeczytajcie je i spróbujcie napisać:
czy trudno wam było napełnić filiżanki innych,
mówiąc o nich dobrze i co czuliście, kiedy napełniano wasze filiżanki.
Po napisaniu dzieci odczytują swoje odpowiedzi i wywiązuje się krótka
rozmowa na temat oceniania innych osób.
Ćwiczenie: Podziękowanie
Będąc w różnych sytuacjach np. w szkole, w domu, na podwórku zdarza
się, że jest Ci przykro, bo np. dostałeś złą ocenę z matematyki lub
przewróciłeś się grając w piłkę. Jesteś wtedy smutny. Spróbuj przypomnieć
sobie czy znalazła się kiedyś osoba, która w takiej sytuacji Ci pomogła,
rozweseliła Cię. Jeśli tak, to spróbuj napisać do niej parę słów, które
będą podziękowaniem.
|