Załącznik nr 2
TEMATY ĆWICZEŃ DLA ROZWOJU OSOBOWEGO
Powrót |
Ćwiczenie: Jaki jestem Popatrzcie na tablicę, znajduje się na niej jeden ze środków lokomocji
jakim ludzie dawniej podróżowali. Kto wie jak się nazywa? W balonie
jest kilkoro dzieci, które bardzo chcą unieść się w powietrze. Przyjrzyjcie
się tym dzieciom. Co zauważyliście? (wypowiedzi dzieci)
Ćwiczenie: Papierowa torba Lekcja ta będzie inna niż zwykle, nie będą na niej stawiane oceny. Ćwiczenie: Wyrażamy swoje uczucia Dzisiaj porozmawiamy sobie o nas samych, a dokładniej o naszych uczuciach. Bardzo ważne jest wyrażanie uczuć towarzyszących nam w ciągu całego dnia. Mówienie o sobie, o tym co przeżywamy pozwala nam się lepiej zrozumieć. Spróbujcie określić i napisać w kilku zdaniach jakbyś się czuł gdyby: Ćwiczenie: Wyrażamy uczucia w zachowaniu Będziemy mówić dzisiaj o ludzkich uczuciach, które prócz mimiki możemy
również okazywać naszym zachowaniem. Ćwiczenie: Co jest we mnie dobrego a co złego? Dzisiaj odbędziemy wędrówkę do wnętrza naszego ciała. Każdy z nas
jest inny, niepowtarzalny. Posiada cechy zarówno dobre jak i złe, które
wyróżniają go spośród innych. Spróbujcie teraz zajrzeć do swojego wnętrza
i poszukać w nim coś dobrego lub coś złego. Ćwiczenie: Możemy zmienić nieprzyjemne sytuacje Dzisiaj porozmawiamy sobie o naszych przeżyciach dnia codziennego.
W naszym życiu są różne dni: dobre i złe. Gdy mamy dobry dzień jesteśmy
radośni, szczęśliwi, zadowoleni. Natomiast, gdy mamy zły dzień, to jest
odwrotnie, czujemy się źle, jest nam smutno i nudno. Jednak wiele zależy
od nas jak przeżyjemy dzień, możemy zmienić nieprzyjemne sytuacje lub
przynajmniej postarać się.
Spośród napisanych słów wybierzcie sobie dwie dowolne cechy i spróbujcie opisać sytuacje, w których ostatnio tak czuliście się, a następnie zastanówcie się może potrafilibyście coś zrobić, aby zamienić pierwsze uczucie na drugie? Ćwiczenie: Odkrywam uczucia swoje i innych Nasze codzienne życie składa się z różnych uczuć: z radości, smutku, z sytuacji miłych, radosnych i z sytuacji trudnych i niemiłych. Niekiedy jesteście zadowoleni, a innym razem smutni. Spróbujcie opisać, podać przykłady przeżywanych sytuacji radosnych. A teraz podajcie przykłady smutnych, takich w których czuliście się nieszczęśliwi. Po tym wprowadzeniu prowadzący za pomocą słów i gestów przedstawiają
różne sytuacje. Dzieci mają za zadanie określić, jaka to sytuacja. Ćwiczenie: Wszyscy tworzymy klasę Każdy z nas na pewno jest zadowolony gdy się go chwali, mówi się o
nim dobre rzeczy. My też często staramy się zrobić komuś przyjemność
przekazując mu dobre informacje. Ćwiczenie: Artykuł do gazety Są w naszym życiu sytuacje, w których nie zawsze dajemy sobie radę.
Często potrzebujemy pomocy, której udzielają nam inni i jesteśmy na
pewno im za to wdzięczni. Ćwiczenie: Kto mi pomoże w rozwiązywaniu problemów? W naszym codziennym życiu spotykamy się często z różnymi trudnościami. Mamy wiele problemów, które staramy się rozwiązać. Dzisiaj spróbujemy odnaleźć różne sposoby rozwiązywania problemów. Przedstawię wam kilka sytuacji, posłuchajcie:
Spośród podanych przykładów wybierz jeden i spróbuj napisać jakiego rodzaju pomocy można by ci udzielić i jak odczułbyś taką pomoc. Ćwiczenie: Zmieniamy uczucia innych Chciałabym zaproponować wam dzisiaj zabawę razem z naszymi gośćmi. Oto oni: Pan Smutny i Pan Zadowolony. Pan Smutny chce wyrazić dzisiaj wam swoje uczucia i mówi: "Popsułem zabawkę, jestem zły". Na to jednak odzywa się Pan Zadowolony. Jak myślicie, co mógłby mu na to odpowiedzieć? Spróbujcie stanąć na miejscu Pana Zadowolonego i napisać, to co odpowiedzielibyście Panu Smutnemu. Ćwiczenie: Moje obowiązki domowe Porozmawiamy dziś o rodzinie, o obowiązkach w rodzinie, o pracach które
wykonujecie w domu. Ćwiczenie: Herb Na
dzisiejszych zajęciach porozmawiamy sobie na temat herbów. Kto spróbuje
powiedzieć co to jest herb? (wypowiedzi dzieci)
Dzieci wypełniają herb. Ćwiczenie: Filiżanka Wyobraźmy sobie, że jesteśmy filiżankami. Kiedy jesteśmy z siebie zadowoleni, nasze filiżanki są pełne, kiedy nie - prawie puste. Nasze filiżanki mogą napełniać koledzy z klasy, mówiąc o nas dobrze. My z kolei możemy napełniać ich filiżanki, mówiąc dobrze o nich. Filiżanki naszych przyjaciół opróżniają się, kiedy mówimy im rzeczy złe i bolesne. Robiąc to często, nasze filiżanki będą też puste. Wyciągnijcie teraz przyniesione kubeczki i ziarenka grochu. Podejdźcie
teraz do osób, które oceniacie pozytywnie i napełnijcie ich kubeczki.
Podczas przesypywania grochu, spróbujcie powiedzieć osobie co o niej
myślicie. (Dzieci wykonują tę czynność przez 10 minut) Po napisaniu dzieci odczytują swoje odpowiedzi i wywiązuje się krótka rozmowa na temat oceniania innych osób. Ćwiczenie: Podziękowanie Będąc w różnych sytuacjach np. w szkole, w domu, na podwórku zdarza
się, że jest Ci przykro, bo np. dostałeś złą ocenę z matematyki lub
przewróciłeś się grając w piłkę. Jesteś wtedy smutny. Spróbuj przypomnieć
sobie czy znalazła się kiedyś osoba, która w takiej sytuacji Ci pomogła,
rozweseliła Cię. Jeśli tak, to spróbuj napisać do niej parę słów, które
będą podziękowaniem. |
|||||||||||