Podstawy edukacji przyrodniczej


  • Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej powinna służyć wzbogacaniu obrazu świata, kształtującego się w umyśle ucznia.
        Można spokojnie przeżyć całe życie nie posiadając większości wiadomości, które biologowie czy geografowie uważają za fundamentalne. Z drugiej strony, posiadanie szerokiego zasobu wiedzy przyrodniczej otwiera przed człowiekiem nowe perspektywy i zdecydowanie ułatwia mu funkcjonowanie w świecie. Po prostu - czyni życie pełniejszym.
        Zdanie: "Ze szczytu Jaworzyny rozpościerał się widok srebrzystego masywu leśnego, gdzieniegdzie przetykanego intensywną zielenią" może nie jest przejawem poetyckiego kunsztu, jednak dość wiernie opisuje jesienny widok z Jaworzyny Krynickiej. Jest zrozumiałe dla każdego. Człowiek posiadający pewną wiedzę przyrodniczą może ten sam obraz uzyskać również na podstawie zupełnie innego komunikatu: "Zbocza Jaworzyny porośnięte są lasem bukowym z domieszką świerka". Dla laika to puste, nic nie znaczące słowa. Dla przyrodnika - jednoznaczna wizja srebrzystych buków i świerków tworzących jesienią wyspy zieleni na tle bezlistnej, srebrnoszarej buczyny.
        Warto zauważyć, że przy takim sposobie traktowania edukacji przyrodniczej dobór treści kształcenia ma stosunkowo niewielkie znaczenie. Uczniowski obraz świata może być wzbogacany nawet bardzo nierównomiernie, stosownie do kształtujących się zainteresowań dziecka. Młody pasjonat botaniki będzie emocjonalnie reagował na każdy komunikat dotyczący swojej ulubionej dziedziny, pozostając nieczułym na uroki kosmosu. I odwrotnie. Co bardzo ważne: również nauczyciel może poświęcić więcej czasu zagadnieniom, które z różnych względów są mu bliższe!

  • Edukacja przyrodnicza stanowi jedynie pretekst do kształtowania naj-ważniejszych umiejętności rozwijanych na etapie nauczania blokowego.
        Ucząc dzieci nazw podstawowych części ciała ludzkiego nie odkrywamy przed nimi nowych horyzontów wiedzy (przeciętny uczeń na ogół wie, co to są ręce, nogi czy głowa!), ale jedynie systematyzujemy zasób słów, który jest bardzo istotny przy zdobywaniu umiejętności opisywania innych ludzi, tak ważnej na tym etapie kształcenia. Właściwym celem pracy nauczyciela przyrody w tym wypadku nauczenie dziecka opisywania siebie samego i innych ludzi. Oczywiście, ten sam cel realizuje polonista. Ta wielotorowość jest istotnym wyróżnikiem kształcenia blokowego.

  • Edukacja przyrodnicza jest procesem rozłożonym na lata współpracy ucznia i nauczyciela.
        Cechą charakterystyczną dotychczasowej dydaktyki biologii i innych dyscyplin przyrodniczych była liniowość układu programów nauczania. Większość treści kształcenia pojawiała się raz na danym etapie edukacji, by w krótkim czasie dołączyć do treści "przerobionych" i, najczęściej, zapomnianych. Ta smutna prawda wypływała na wierzch przy okazji konkursów biologicznych, kiedy to przygotowując ósmoklasistów trzeba było z nimi powtarzać, niemal od zera, materiał poprzednich lat nauki.
        W myśl naszej koncepcji najważniejsze elementy edukacji przyrodniczej winny pojawiać się wielokrotnie w ciągu trzech lat nauki w klasach 4-6. Dotyczy to przede wszystkim opisywania i interpretowania zjawisk przyrodniczych, prowadzenia różnorodnych obserwacji i wyciągania z nich wniosków, korzystania z mapy, relacjonowania wydarzeń i wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy (w tym także ze "Słownika poprawnej polszczyzny"!). Podstawy tematycznej do ćwiczenia tych umiejętności powinny dostarczać materiały przyrodnicze, związane z zagadnieniami pojawiającymi się równolegle na lekcjach polskiego, historii, sztuki, a nawet matematyki.
        Nikogo nie dziwi, że dziecko uczy się pisać sześć, dziewięć, a nawet dwanaście lat. To czas potrzebny do osiągnięcia wprawy w czynności uprawianej niemal codziennie! Równocześnie jednak oczekuje się, że to samo dziecko posiądzie skondensowaną wiedzę biologiczną (geograficzną, fizyczną, historyczną, chemiczną itd.) w czasie o połowę krótszym! I to praktycznie bez ćwiczenia, bowiem wiedza ta, w większości, jest zupełnie nieprzydatna w codziennym życiu!

  • Edukacja przyrodnicza stwarza niepowtarzalną okazję oddziaływania na sferę emocjonalną dziecka i zachęcania go do twórczego działania.
        Samodzielne wymyślenie pomysłu na plakat o tematyce higienicznej ma większą wartość dydaktyczno-wychowawczą niż nauczenie się na pamięć zasad wypisanych w podręczniku. Nauczyciel, który umiejętnie pokieruje klasą w twórczym wysiłku, może w efekcie dysponować zbiorem kilkunastu prac przestrzegających przed różnymi zagrożeniami, które w dodatku, odpowiednio wyeksponowane w klasie, będą jeszcze przez dłuższy czas utrwalały w podświadomości uczniów te pożyteczne zasady. Niewiele jest dziedzin, które w równym stopniu, co przyroda, dostarczałyby inspiracji do przeżyć estetycznych i twórczej działalności ucznia. Wystarczy to tylko wykorzystać.
 
Cofnij      Dalej   (A cóż na to "Podstawa programowa..."?)