"NASZA WSPANIAŁA KRAINA"

Program edukacji regionalnej dla klas I-III nauczania zintegrowanego
w Zespole Szkół Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika
i Gimnazjum nr 1 w Piaskach

Zagadnienia związane z realizacją programu Tematyka zajęć Sposób realizacji Uwagi
  1. Moja miejscowość w Wielkopolsce. Przeszłość Piasków - legendy.
  1. Moja rodzinna miejscowość - położenie.
Wycieczka po Piaskach, rozpoznawanie ważniejszych obiektów.
Słuchanie opowiadań nauczyciela o przeszłości Piasków.
Gromadzenie, np. zdjęć, pocztówek itp.
 
  1. Nasza miejscowość na tle Wielkopolski.
Zwiedzanie zabytków Piasków.
Ilustrowanie (prace plastyczne) lub fotografowanie trasy wycieczki.
Przybliżenie i uświadomienie dzieciom wartości zabytków naszego regionu w porównaniu z zabytkami Wielkopolski.
Wykonanie albumu.
 
  1. Dzieje mojej miejscowości w legendzie i historii.
Słuchanie legend o Piaskach.
Wykonanie wystawki rysunków wykonanych przez dzieci - ilustracji do legend lub konkurs plastyczny pt. "Piaski w legendach".
 
  1. Moja rodzina i jej miejsce w historii i kulturze.
Wykonywanie przez dzieci albumu rodzinnego lub drzewa genealogicznego.
Wyszukiwanie w rodzinnych zbiorach pamiątek oraz postaci znaczących dla naszej miejscowości dawniej i obecnie.
 
  1. Dlaczego powinienem być dumny z mojej małej Ojczyzny i co mogę dla niej zrobić (uwzględniając piękno przyrody, krajobraz, zwyczaje itp.).
Prace plastyczne - "Najciekawsze, najstarsze, najpiękniejsze zabytki Piasków".
Wystawa prac - dołączenie ich do albumu.
 
  1. Nasza miejscowość w Rzeczpospolitej Polskiej.
  1. Poznawanie naszego regionu. Wycieczki klasowe w poszukiwaniu śladów dawnej kultury.
Piesza klasowa wycieczka do Grabonogu, do Muzeum Ziemi Gostyńskiej, itp.  
  1. Porównywanie wielkopolskich tradycji kulturowych z innymi regionami Polski (stroje, tańce, zajęcia itp.).
Opowiadanie nauczyciela.
Słuchanie pieśni ludowych z różnych regionów Polski oraz znanych tańców ludowych.
Prace plastyczne "Stroje ludowe różnych regionów Polski".
 
  1. Obrzędy, zwyczaje i tradycje kulturowe w naszych domostwach.
  1. Święta religijne w naszych domach (zwyczaje i obrzędy).
Przygotowanie klasowej wigilii.
Nauka kolęd.
Opowieści dzieci - "Święta Bożego Narodzenia w moim domu" - zwyczaje i tradycje.
Strojenie klasowej choinki, ozdabianie sali lekcyjnej, wykonywanie gazetki tematycznej.
Opowiadania "Jak przygotowujemy się do świąt Wielkiej Nocy? (dzieci, nauczyciela).
Wykonywanie prac plastyczno - technicznych o tematyce wielkanocnej i gazetek tematycznych.
 
  1. Tradycje związane z porami roku.
Wykonywanie Marzanny.
Wycieczka nad rzekę - topienie kukły.
 
  1. Wielkopolskie "powiedzenia".
Gromadzenie wyrazów od starszych mieszkańców Piasków i okolicy.
Zebranie ich w "Słowniczek powiedzeń" - z wyjaśnieniami.
 
 

(Cofnij)