Zagadnienie
|
Tematyka zajęć
|
Sposób realizacji
|
Moja miejscowość w Wielkopolsce. Przeszłość legendarna
i historyczna |
- Moja rodzinna miejscowość - położenie, podział i nazwy jej
części.
|
Wycieczka po Gostyniu, rozpoznawanie ważniejszych obiektów.
Słuchanie opowiadania nauczyciela o przeszłości Gostynia, gromadzenie
widokówek, zdjęć lub zaproszenie przedstawiciela Muzeum Ziemi Gostyńskiej
na pogadankę. |
- Nasza miejscowość na tle Wielkopolski.
|
Zwiedzanie zabytków Gostynia.
Ilustrowanie i fotografowanie trasy wycieczki.
Omówienie i uświadomienie dzieciom wartości zabytków naszego regionu
w porównaniu z zabytkami Wielkopolski. Wykonanie albumu. |
- Dzieje mojej miejscowości w legendzie i historii.
|
Słuchanie legend o Gostyniu.
Wykonanie wystawki rysunków wykonanych przez dzieci - ilustracji
do legend lub konkurs plastyczny pt. "Gostyń w legendach". |
- Moja rodzina i jej miejsce w historii i kulturze.
|
Wykonanie przez dzieci albumu rodzinnego.
Wyszukiwanie w rodzinnych zbiorach pamiątek oraz postaci znaczących
dla naszej miejscowości dawniej i dziś. |
- Dlaczego powinienem być dumny z mojej małej Ojczyzny i co
mogę dla niej zrobić (uwzględnić piękno przyrody, krajobraz,
architekturę, zwyczaje).
|
Rozmowa z nauczycielem.
Rysowanie najpiękniejszych zabytków Gostynia. Omówienie prac. Wystawka. |
Nasza miejscowość w Polsce i Europie. |
- Poznajemy nasz region.
Wycieczka klasowa w poszukiwaniu śladów dawnej kultury.
|
Piesza wycieczka klasowa do Grabonoga. |
- Porównujemy Polskie tradycje kulturowe z europejskimi (uwzględnić
stroje, muzykę).
|
Rozmowa z nauczycielem.
Słuchanie piosenek ludowych z Biskupizny oraz innych regionów Polski
i krajów europejskich. Rysowanie postaci w różnych strojach ludowych
(uwzględniając strój ludowy z naszego regionu). |
Tradycje, zwyczaje i obrzędy kultywowane w naszych
rodzinach. |
- Święta religijne, zwyczaje i obrzędy w naszych domach.
|
Przygotowanie wigilii klasowej.
Nauka kolęd - kształcenie zintegrowane + religia.
Opowiadanie "Święta Bożego Narodzenia w moim domu" - zwyczaje,
tradycje.
Ubieranie choinki klasowej lub wykonanie gazetki świątecznej.
Opowiadanie " Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?".
Wykonanie koszyczka wielkanocnego lub praca plastyczna pt. "Mój
lany poniedziałek". |
- Tradycje związane z porami roku.
|
Wykonanie Marzanny i topienie kukły.
Piosenki i wiersze o tematyce wiosennej.
Oglądanie przebiegu dożynek wiejskich z nagrania video lub opowiadanie
nauczyciela o zwyczajach dożynkowych.
Wykonanie wieńca żniwnego z kłosów i kwiatów polnych. |
- Wierzenia, wróżby.
|
Lanie wosku podczas klasowych Andrzejek, wróżby związane z tym
świętem. |
- Pieśni, przysłowia, przyśpiewki.
|
Gromadzenie tekstów pieśni, przyśpiewek i przysłów od starszych
mieszkańców Gostynia i okolic.
Zebranie ich w jeden zbiorek. |
- Gwara - zwroty i wyrażenia gwarowe.
|
Zapoznanie uczniów z typowymi wyrażeniami gwarowymi naszego regionu,
wyjaśnienie zwrotów. |
Sylwetki ludzi, którzy rozsławili nasz region. |
- Twórcy ludowi.
- Działacze społeczni.
- Duchowni
|
Zajęcia w Muzeum Ziemi Gostyńskiej.
Przedstawienie przez pracownika muzeum sylwetek niektórych zasłużonych
osób:
- ks. Franciszek Olejniczak
- Edmund Bojanowski
- Jan z Domachowa Bzdęga
|
Codzienne życie mieszkańców Gostynia i okolic. |
- Zajęcia ludności (rzemiosło, handel).
|
Rozmowa z nauczycielem.
Wizyty w zakładach pracy.
Lepienie z plasteliny lub praca plastyczna pt. "Postacie ludzi
różnych zawodów naszego regionu". |
- Życie kulturalne mieszkańców naszego regionu.
|
Rozmowa na temat życia kulturalnego.
Wycieczka do GOK- spotkanie z p. dyr. Sabiną Hoską-Kaczmarek nt.
możliwości spędzania wolnego czasu dzieci, młodzieży i dorosłych. |