Program edukacji regionalnej

do realizacji przez klasy nauczania zintegrowanego
w Szkole Podstawowej nr 2
im. gen. Tadeusza Kutrzeby
w Gostyniu

Edukacja regionalna stwarza możliwość poznania przez uczniów własnego dziedzictwa kultury, podniesienie poziomu edukacji kulturalnej, budzenia szacunku wobec tradycji, przygotowania do twórczego uczestniczenia w życiu kulturalnym. Realizacji treści regionalnych sprzyja zintegrowany charakter tej edukacji oraz związek z wychowaniem rodzinnym i środowiskowym, z którym dziecko jest mocno związane.

Zalecanymi metodami pracy powinny być metody aktywizujące ucznia oraz pobudzające zainteresowania dzieci. W tym celu powinno się w miarę możliwości prowadzić zajęcia poza szkołą, uwzględniając zajęcia muzealne, muzyczne, plastyczne. Ważne jest również stosowanie metod umożliwiających prezentowanie swoich umiejętności poprzez udział w rozmaitych konkursach, wystawach, pokazach, przedstawieniach itp.

Nadrzędnym zadaniem podczas realizacji tego programu w nauczaniu zintegrowanym jest wykształcenie poczucia więzi z otoczeniem oraz odnajdywanie źródeł wartości w dziedzictwie kulturowym w naszym regionie.

Edukacja regionalna może być realizowana we współpracy z:

  • instytucjami kultury znajdującymi się w regionie: towarzystwami regionalnymi i kulturowymi, oświatowymi, stowarzyszeniami społecznymi, domami i ośrodkami kultury, muzeami, bibliotekami;
  • indywidualnymi osobami, regionalistami, twórcami, artystami, reprezentantami folkloru, kultury ludowej;
  • rodzicami (wywiady, przekazy, historia rodzin, dorobek rodzin w zachowaniu i pomnażaniu dziedzictwa kulturowego).


Cela nauczania:

  1. Wyposażenie uczniów w zasób wiedzy o własnym regionie w powiązaniu z rzeczywistością narodową.
  2. Rozwijanie zainteresowań regionem uczniów poprzez zabawy związane z tradycjami, obrzędami i zwyczajami.
  3. Rozwijanie postaw patriotycznych uczniów.
  4. Kształtowanie więzi emocjonalnych uczniów ze swoim miejscem zamieszkania, regionem, krajem.
  5. Rozwijanie aktywności uczniów związanej z uczestniczeniem w życiu danej wspólnoty rodzinnej lub lokalnej.
  6. Rozwijanie osobowości ucznia, jego wrażliwości na otaczającą go kulturową rzeczywistość.