Nowi nauczyciele


Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej:

  • nieuchronne:
    • zwiększenie liczby nauczycieli,
    • spotkanie nowych, nieznanych ludzi,
    • zmiana roli i sposobu pracy wychowawcy klasy.
  • możliwe:
    • zróżnicowanie wymagań i sposobu ich egzekwowania przez poszczególnych nauczycieli.

Jak pomóc dzieciom pokonać próg szkolny:

W klasie trzeciej:

  • hospitowanie lekcji w klasach czwartych przez wychowawcę klasy trzeciej;
  • hospitowanie lekcji w klasie trzeciej przez nauczycieli klas starszych;
  • zapoznanie uczniów z przyszłymi nauczycielami - organizacja imprez dla uczniów klasy trzeciej przez i (lub) z udziałem nauczycieli klas starszych, a szczególnie przyszłego wychowawcy;
  • organizowanie zajęć dodatkowych dla trzecioklasistów przez przyszłych nauczycieli klasy czwartej;
  • integracja całej społeczności szkolnej: organizowanie wspólnych imprez klas młodszych i starszych, tak, aby dzieci mogły poznać różnych nauczycieli;
  • przeprowadzenie spotkania wychowawcy klasy trzeciej z zespołem przyszłych nauczycieli - omówienie ocen opisowych i przekazanie spostrzeżeń wychowawczych;
  • przygotowanie informacji o nauczycielach klasy czwartej (np. w formie gazetki) dla trzecioklasistów i ich rodziców.

W klasie czwartej:

  • powierzenie wychowawstwa klasy czwartej dotychczasowemu wychowawcy z okresu nauczania zintegrowanego lub nauczycielowi mającemu znaczny wymiar godzin zajęć w klasie;
  • maksymalne ograniczenie liczby nauczycieli (np. jeden nauczyciel języka polskiego i historii, plastyki i muzyki, plastyki i techniki itp.);
  • zorganizowanie warsztatów umiejętności wychowawczych dla nauczycieli posiadających wykształcenie "przedmiotowe";
  • ustalenie jednolitego (klasowego lub szkolnego) systemu formułowania wymagań edukacyjnych i oceniania osiągnięć uczniów.