Powrót |
Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej:
- nieuchronne:
- zwiększenie liczby nauczycieli,
- spotkanie nowych, nieznanych ludzi,
- zmiana roli i sposobu pracy wychowawcy klasy.
- możliwe:
- zróżnicowanie wymagań i sposobu ich egzekwowania przez poszczególnych
nauczycieli.
Jak pomóc dzieciom pokonać próg szkolny:
W klasie trzeciej:
- hospitowanie lekcji w klasach czwartych przez wychowawcę klasy
trzeciej;
- hospitowanie lekcji w klasie trzeciej przez nauczycieli klas starszych;
- zapoznanie uczniów z przyszłymi nauczycielami - organizacja imprez
dla uczniów klasy trzeciej przez i (lub) z udziałem nauczycieli klas
starszych, a szczególnie przyszłego wychowawcy;
- organizowanie zajęć dodatkowych dla trzecioklasistów przez przyszłych
nauczycieli klasy czwartej;
- integracja całej społeczności szkolnej: organizowanie wspólnych
imprez klas młodszych i starszych, tak, aby dzieci mogły poznać różnych
nauczycieli;
- przeprowadzenie spotkania wychowawcy klasy trzeciej z zespołem
przyszłych nauczycieli - omówienie ocen opisowych i przekazanie spostrzeżeń
wychowawczych;
- przygotowanie informacji o nauczycielach klasy czwartej (np. w
formie gazetki) dla trzecioklasistów i ich rodziców.
W klasie czwartej:
- powierzenie wychowawstwa klasy czwartej dotychczasowemu wychowawcy
z okresu nauczania zintegrowanego lub nauczycielowi mającemu znaczny
wymiar godzin zajęć w klasie;
- maksymalne ograniczenie liczby nauczycieli (np. jeden nauczyciel
języka polskiego i historii, plastyki i muzyki, plastyki i techniki
itp.);
- zorganizowanie warsztatów umiejętności wychowawczych dla nauczycieli
posiadających wykształcenie "przedmiotowe";
- ustalenie jednolitego (klasowego lub szkolnego) systemu formułowania
wymagań edukacyjnych i oceniania osiągnięć uczniów.
|
|