Powrót |
Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej:
- nieuchronne:
- zwiększenie obciążenia nauką,
- zmiana sposoby korzystania z podręcznika szkolnego.
- możliwe:
- zmiana roli nauczyciela,
- zwiększenie wymiaru prac domowych.
Jak pomóc dzieciom pokonać próg szkolny:
W klasie trzeciej:
- systematyczne ćwiczenie czytania ze zrozumieniem i umiejętności
samodzielnej pracy z tekstem;
- ćwiczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy;
- ćwiczenie umiejętności prezentacji różnych zagadnień na podstawie
zgromadzonych materiałów
W klasie czwartej:
- zwiększenie rangi działalności twórczej uczniów;
- maksymalne ograniczenie roli podręcznika na rzecz aktywności nauczyciela
(Dziecko uczy nauczyciel, a nie podręcznik!);
- wprowadzenie okresu adaptacyjnego w klasie czwartej, przeznaczonego
na naukę korzystania z podręcznika;
- monitorowanie przez wychowawcę klasy wymiaru zadawanych prac domowych;
- rezygnacja z "odpytywania" przy tablicy; możliwie najczęstsze
ocenianie za pracę twórczą i pracę na lekcji.
|
|