| Powrót | 
       
          
          Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej: 
        
          -  nieuchronne:
 
          
            -  zwiększenie obciążenia nauką,
 
            -  zmiana sposoby korzystania z podręcznika szkolnego.
 
           
          -  możliwe:
 
          
            -  zmiana roli nauczyciela,
 
            - zwiększenie wymiaru prac domowych.
 
           
         
        Jak pomóc dzieciom pokonać próg szkolny: 
        W klasie trzeciej: 
        
          -  systematyczne ćwiczenie czytania ze zrozumieniem i umiejętności 
            samodzielnej pracy z tekstem;
 
          -  ćwiczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy;
 
          -  ćwiczenie umiejętności prezentacji różnych zagadnień na podstawie 
            zgromadzonych materiałów
 
         
        W klasie czwartej: 
        
          -  zwiększenie rangi działalności twórczej uczniów;
 
          -  maksymalne ograniczenie roli podręcznika na rzecz aktywności nauczyciela 
            (Dziecko uczy nauczyciel, a nie podręcznik!);
 
          -  wprowadzenie okresu adaptacyjnego w klasie czwartej, przeznaczonego 
            na naukę korzystania z podręcznika;
 
          -  monitorowanie przez wychowawcę klasy wymiaru zadawanych prac domowych;
 
          -  rezygnacja z "odpytywania" przy tablicy; możliwie najczęstsze 
            ocenianie za pracę twórczą i pracę na lekcji.
 
         
         | 
        |