Nowy sposób uczenia się


Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej:

  • nieuchronne:
    • zwiększenie obciążenia nauką,
    • zmiana sposoby korzystania z podręcznika szkolnego.
  • możliwe:
    • zmiana roli nauczyciela,
    • zwiększenie wymiaru prac domowych.

Jak pomóc dzieciom pokonać próg szkolny:

W klasie trzeciej:

  • systematyczne ćwiczenie czytania ze zrozumieniem i umiejętności samodzielnej pracy z tekstem;
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy;
  • ćwiczenie umiejętności prezentacji różnych zagadnień na podstawie zgromadzonych materiałów

W klasie czwartej:

  • zwiększenie rangi działalności twórczej uczniów;
  • maksymalne ograniczenie roli podręcznika na rzecz aktywności nauczyciela (Dziecko uczy nauczyciel, a nie podręcznik!);
  • wprowadzenie okresu adaptacyjnego w klasie czwartej, przeznaczonego na naukę korzystania z podręcznika;
  • monitorowanie przez wychowawcę klasy wymiaru zadawanych prac domowych;
  • rezygnacja z "odpytywania" przy tablicy; możliwie najczęstsze ocenianie za pracę twórczą i pracę na lekcji.