Nowy sposób oceniania


Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej:

  • nieuchronne:
    • zmiana sposobu oceniania klasyfikacyjnego.
  • możliwe:
    • zmiana sposobu oceniania bieżącego,
    • zróżnicowanie sposobów oceniania przez nauczycieli.

Jak pomóc dzieciom pokonać próg szkolny:

W klasie trzeciej:

  • hospitowanie lekcji w klasach czwartych przez wychowawcę klasy trzeciej;
  • hospitowanie lekcji w klasie trzeciej przez nauczycieli klas starszych;
  • wprowadzenie oceniania bieżącego punktowego (cyfrowego) obok ocen opisowych;
  • wprowadzanie samooceny dziecka wyrażonej stopniem ("oswajanie stopnia");
  • podawanie do wiadomości uczniów wymagań edukacyjnych.

W klasie czwartej:

  • dokładne określanie wymagań edukacyjnych i podawanie ich do wiadomości uczniów i ich rodziców;
  • określenie zasad oceniania, podanie ich do wiadomości uczniów i ich rodziców oraz respektowanie ich w praktyce przez nauczycieli;
  • wprowadzenie miesięcznego okresu adaptacyjnego, bez wystawiania ocen negatywnych;
  • stosowanie złagodzonych zasad oceniania w pierwszym semestrze (np. wystawianie złych ocen ołówkiem);
  • stworzenie możliwości poprawiania ocen;
  • stosowanie równolegle oceny opisowej i punktowej w pierwszym semestrze;
  • wprowadzenie opisowej oceny zachowania ucznia.