Powrót |
Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej:
- nieuchronne:
- wprowadzenie systemu lekcyjnego,
- podział na przedmioty nauczania,
- zwiększony wymiar godzin zajęć obowiązkowych.
- możliwe:
- utrata własnej sali lekcyjnej - przenoszenie się z sali do sali
w czasie przerw między zajęciami.
Jak pomóc dzieciom pokonać próg szkolny:
W klasie trzeciej:
- stopniowe wprowadzanie systemu lekcyjnego (podziału na jednostki
lekcyjne i przedmioty nauczania) w klasie trzeciej, np. raz w tygodniu
albo przez jeden miesiąc;
- organizowanie lekcji prowadzonych przez nauczycieli nauczania blokowego;
- zapoznanie rodziców trzecioklasistów ze zmianami w organizacji
nauki związanymi z przejściem dzieci do klasy czwartej;
- integracja całej społeczności szkolnej: organizowanie wspólnych
imprez klas młodszych i starszych, ulokowanie klas młodszych w budynku
szkoły razem z klasami starszymi.
W klasie czwartej:
- współpraca nauczycieli różnych przedmiotów; ujednolicenie sposobu
stawiania i egzekwowania wymagań edukacyjnych,
- integracja treści nauczania w blokach tematycznych, stosowanie
aktywnych metod nauczania,
- równomierne rozłożenie obciążeń nauką w tygodniowym planie zajęć
obowiązkowych (np. każdego dnia pięć lekcji),
- zwiększenie wymiaru zajęć sztuki, wychowania fizycznego, techniki
w ramach podziału godzin pozostających do dyspozycji dyrektora; wprowadzanie
ścieżek międzyprzedmiotowych o charakterze wychowawczym,
- wydłużenie przerw międzylekcyjnych, stwarzanie możliwości aktywnego
spędzania czasu w czasie przerw,
- prowadzenie większości zajęć danej klasy w jednej izbie lekcyjnej
("przywiązanie" klasy do sali lekcyjnej).
|
|