| Powrót | 
       
        Zmiany związane z przejściem do klasy czwartej: 
        
          -  nieuchronne:
 
          
            -  wprowadzenie systemu lekcyjnego,
 
            -  podział na przedmioty nauczania,
 
            - zwiększony wymiar godzin zajęć obowiązkowych.
 
           
          -  możliwe:
 
          
            -  utrata własnej sali lekcyjnej - przenoszenie się z sali do sali 
              w czasie przerw między zajęciami.
 
           
         
        Jak pomóc dzieciom pokonać próg szkolny: 
        W klasie trzeciej: 
        
          -  stopniowe wprowadzanie systemu lekcyjnego (podziału na jednostki 
            lekcyjne i przedmioty nauczania) w klasie trzeciej, np. raz w tygodniu 
            albo przez jeden miesiąc;
 
          -  organizowanie lekcji prowadzonych przez nauczycieli nauczania blokowego;
 
          -  zapoznanie rodziców trzecioklasistów ze zmianami w organizacji 
            nauki związanymi z przejściem dzieci do klasy czwartej;
 
          -  integracja całej społeczności szkolnej: organizowanie wspólnych 
            imprez klas młodszych i starszych, ulokowanie klas młodszych w budynku 
            szkoły razem z klasami starszymi.
 
         
        W klasie czwartej: 
        
          -  współpraca nauczycieli różnych przedmiotów; ujednolicenie sposobu 
            stawiania i egzekwowania wymagań edukacyjnych,
 
          -  integracja treści nauczania w blokach tematycznych, stosowanie 
            aktywnych metod nauczania,
 
          -  równomierne rozłożenie obciążeń nauką w tygodniowym planie zajęć 
            obowiązkowych (np. każdego dnia pięć lekcji),
 
          -  zwiększenie wymiaru zajęć sztuki, wychowania fizycznego, techniki 
            w ramach podziału godzin pozostających do dyspozycji dyrektora; wprowadzanie 
            ścieżek międzyprzedmiotowych o charakterze wychowawczym,
 
          -  wydłużenie przerw międzylekcyjnych, stwarzanie możliwości aktywnego 
            spędzania czasu w czasie przerw,
 
          -  prowadzenie większości zajęć danej klasy w jednej izbie lekcyjnej 
            ("przywiązanie" klasy do sali lekcyjnej).
 
         
       | 
        |