Powrót |
Ośrodek tematyczny: W lesie
Temat: Drzewo to wielki
organizm
Cele operacyjne:
Uczeń
- rozumie rolę drzew w prawidłowym funkcjonowaniu lasu,
- dostrzega przyczynowość zjawisk, ich współzależność
i wzajemne wpływy,
- umie tworzyć własne zbiory przyrodnicze i własne
kolekcje,
- rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki drzew
- angażuje wszystkie zmysły w badaniu świata roślin
- potrafi sklasyfikować ssaki wg zależności pokarmowych
- współpracuje z innymi dziećmi podczas gier i zabaw
- dokonuje prostych pomiarów i obliczeń
- potrafi korzystać z tabel, przewodników
Metody pracy
- poszukujące - pokaz, obserwacja, formułowanie wniosków
z samodzielnych obserwacji i pomiarów
- podające - polecenia i objaśnienia nauczyciela, prezentacja
wniosków z samodzielnych obserwacji i pomiarów
- praktycznego działania - samodzielne obserwacje w
terenie, proste pomiary i obliczenia,
Środki dydaktyczne
- instrukcje
- karta obserwacji drzew
- przewodnik po liściach, owocach, sylwetkach różnych
gatunków drzew
- arkusze cienkiego i mocnego papieru, taśma klejąca,
kredki woskowe, miarka krawiecka
- wiersz "O czym szumią drzewa" M. Brykczyńskiego
- mini plansze z rysunkiem, nazwą oraz podstawową wiadomością
dotyczącą wybranych leśnych zwierząt
Formy pracy: praca
indywidualna jednolita, praca w grupach
Miejsce wycieczki:
trasa wycieczki biegnie brzegiem jeziora Niesłysz w Nadleśnictwie Świebodzin
Czas realizacji: 5
godzin
Przebieg zajęć:
I. Faza wstępna
Wysłuchanie wiersza pod tytułem "O czym szumią drzewa" M.
Brykczyńskiego
Instrukcja I
Przedstawcie w parach scenkę pod tytułem: Rozmowa drzew
II. Faza rozwinięcia
Każdy uczeń ma zadanie wybrać sobie dowolne drzewo na podstawie którego
będzie uzupełniał kartę obserwacji drzewa.
Instrukcja II
Uzupełnij kartę drzewa.
- Sylwetka drzewa
Przypatrz się rozmaitym sylwetkom drzew. Każdy rodzaj drzewa ma własny,
specyficzny kształt na który składa się ułożenie i kształt gałęzi.
Narysuj sylwetkę swojego drzewa.
- Liść
Obejrzyj rosnące na drzewie lub leżące na ziemi liście twojego drzewa.
Narysuj kształt liścia który rośnie na twoim drzewie.
- Kora drzewa
Zbroją każdego drzewa jest kora. Chroni ona drzewo przed wysychaniem,
przed zniszczeniami powodowanymi przez owady i zwierzęta, utrzymuje
stałą temperaturę we wnętrzu drzewa.
Zdejmij odcisk kory twojego drzewa. Przekalkuj korę i wklej wzór w
ramkę.
- Gatunek drzewa
Najlepszą wskazówką przy rozpoznawaniu gatunku drzewa są jego liście.
Posłuż się w tym celu przewodnikiem po liściach różnych drzew.
- Obwód drzewa
Posługując się miarką krawiecką zmierz obwód twojego drzewa na wysokości
swoich ramion czyli około 130 cm od ziemi. Wynik wpisz do karty.
- Wiek drzewa
Teraz spróbuj określić wiek twojego drzewa. Skorzystaj z tabeli.
GATUNEK DRZEWA |
OBWÓD PNIA W CM NA WYSOKOŚCI RAMION |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
140 |
sosna |
37 |
47 |
59 |
70 |
82 |
95 |
107 |
122 |
144 |
|
|
|
świerk |
37 |
47 |
56 |
66 |
77 |
90 |
104 |
121 |
|
|
|
|
jodła |
48 |
53 |
62 |
70 |
79 |
89 |
99 |
111 |
123 |
138 |
158 |
|
modrzew |
25 |
33 |
43 |
54 |
66 |
80 |
95 |
111 |
129 |
145 |
|
|
buk |
55 |
65 |
71 |
82 |
92 |
108 |
124 |
138 |
|
|
|
|
dąb |
38 |
48 |
56 |
66 |
75 |
84 |
94 |
104 |
113 |
124 |
126 |
132 |
brzoza |
32 |
43 |
58 |
73 |
102 |
|
|
|
|
|
|
|
olsza |
20 |
30 |
44 |
58 |
72 |
85 |
|
|
|
|
|
|
jesion |
36 |
48 |
53 |
61 |
72 |
88 |
110 |
|
|
|
|
|
osika |
24 |
34 |
44 |
58 |
79 |
104 |
|
|
|
|
|
|
- Mieszkańcy drzewa
Zbadaj zwierzęta, które mieszkają na twoim drzewie albo w jego pobliżu.
Poszukaj gniazd ptaków i dziupli wiewiórek na wierzchołku drzewa.
Zbadaj ziemię wokół drzewa, na której możesz dostrzec ślady zwierząt,
czy też szyszki lub nadjedzone orzechy. Aby zbadać mieszkające na
drzewie owady, rozłóż pod nim papier śniadaniowy i delikatnie postukaj
kijem w gałązkę. Teraz przyjrzyj się okazom schwytanym na papier.
Narysuj wybranego mieszkańca twojego drzewa.
Pamiętaj! Nie ruszaj ptasich gniazd ani
nie podchodź do nich.
Karta drzewa
Sylwetka drzewa
Liść
|
Kora drzewa
Gatunek drzewa .................................................
Obwód drzewa .................................................
Wiek drzewa .................................................
Mieszkańcy
twojego drzewa
|
Instrukcja III
Jak myślisz, o co może prosić drzewo ? Napisz jego prośby.
Zabawa dydaktyczna
W dalszej części zajęć dzieci otrzymują mini plansze z rysunkiem, nazwą
oraz podstawową wiadomością dotyczącą wybranych leśnych zwierząt, przyklejają
je swoim kolegom do pleców, ci zaś próbują odgadnąć jakie zwierzę noszą
na plecach (zobacz: Instrukcja IV).
Przykłady:
Sowa drapieżna, zjada
małe zwierzęta.
|
Dzik wszystkożerny.
|
Dzięcioł
drapieżny, zjada korniki.
|
Lis wszystkożerny,
zjada drobne zwierzęta, owady, owoce, ptaki.
|
Żuk gnojarek
zjada odchody zwierząt.
|
Nietoperz
drapieżny, zjada ćmy i inne nocne owady.
|
Instrukcja IV
Zgadnij kim jesteś? Zadaj pytania kolegom. Przykład:
Dziecko ma przyklejony kartonik przedstawiający lisa. Musi zadać pytania
na które otrzymuje odpowiedzi
- |
Czy to ptak? |
Nie |
- |
Czy to ssak? |
Tak |
- |
Jakiego koloru ma sierść? |
Rudą |
- |
Czy to wiewiórka? |
Nie |
- |
Czy to zwierzę mięsożerne? |
Tak |
- |
Czy to lis? |
Tak |
Po skończonej zabawie dzieci po kolei przedstawiają się.
W razie potrzeby korzystają z wiadomości zapisanych na kartkach. Przykład:
Jestem lisem. Zaliczam się do ssaków. Jestem wszystkożerny. Lubię owady,
owoce, ptaki i drobne zwierzęta.
Na sygnał nauczyciela tworzą zbiory zwierząt roślinożernych,
mięsożernych, zbiór ssaków, ptaków lub owadów.
Instrukcja V
Utwórzcie łańcuch pokarmowy.
Uwaga: Nauczyciel dzieli dzieci na grupy tak, aby łatwiej im było wykonać
to zadanie.
Faza podsumowująca
Uczniowie umieszczają otrzymane wcześniej mini plansze
z rysunkiem, nazwą oraz podstawową wiadomością dotyczącą wybranych leśnych
zwierząt na planszę drzewa. Powstaje w ten sposób plakat pod tytułem:
Drzewo to wielki organizm.
Małgorzata Keklak
nauczyciel nauczania zintegrowanego
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Świebodzinie |
|