Powrót |
Nikotynizm jest nałogiem rozpowszechnionym nie tylko wśród dorosłych,
lecz i wśród młodzieży. Ostatnio coraz częściej występuje już u dzieci
w wieku wczesnoszkolnym. Nie można więc wobec tych faktów przejść obojętnie,
udając że się ich nie dostrzega.
Przy okazji intensywnych kontaktów z klasą - nie tylko
na terenie szkoły, ale i w trakcie wspólnych wycieczek oraz spacerów
zaobserwowałam zachowania dzieci które naśladowały osoby dorosłe - palące
papierosy. Często popisywały się przed sobą takim zachowaniem. Skłoniło
mnie to do przeprowadzenia badań wśród uczniów mojej klasy dotyczące
nikotynizmu które miały na celu:
- stwierdzenie faktycznego stanu wiedzy uczniów na
temat szkodliwości nikotyny
- ustalenie liczby uczniów, którzy mają poza sobą pierwszy
kontakt z papierosem
Diagnoza wstępna pozwoliła mi stwierdzić, że:
- dzieci mają niewielką wiedzę na temat szkodliwości
palenia papierosów
- kojarzą skutki tego nałogu tylko z chorobami rakotwórczymi
- obce jest im pojęcie "palacza biernego"
- nie mają świadomości, że nałóg palenia papierosów
pociąga za sobą skutki finansowe
- 16-tu rodziców uczniów mojej klasy jest nałogowymi
palaczami
- na 27 uczniów klasy, 7 z nich ma za sobą pierwszy
kontakt z papierosem
Postanowiłam więc podjąć zdecydowaną WALKĘ Z NIKOTYNIZMEM
w mojej klasie. Aby moje działania wychowawcze i profilaktyczne odniosły
zamierzony skutek opracowałam i wdrożyłam program profilaktyczny w nauczaniu
zintegrowanym pod nazwą: W królestwie króla Dymka, jego żony Nikotyny
i Papierosa - ich synka. Jest on wynikiem kilkuletnich doświadczeń w
tym zakresie.
Program ten należy do profilaktyki pierwszorzędowej
chroniącej przed patologią i kreującej zdrowie, wysoką jakość życia,
wspomaganie prawidłowego rozwoju fizycznego i psychospołecznego, zapobieganie
pojawieniu się zachowań dysfunkcjonalnych oraz zwiększenie odporności
na różnego rodzaju zagrożenia. W myśl przysłowia "Czego Jaś się
nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał" uważam, że należy zwrócić
szczególną uwagę na walkę z nałogami właśnie już u dzieci w młodszym
wieku szkolnym.
Metryczka programu:
- Program dotyczy wychowania zdrowotnego - walki z
nikotynizmem.
- Program przygotowany jest dla uczniów klasy III nauczania
zintegrowanego.
- Program przeznaczony jest do realizacji w drugim
półroczu, w wymiarze 30 minut tygodniowo.
- Program będzie realizowany równolegle z:
- "Programem wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji
XXI wieku. Klasy 1 - 3" Jadwigi Hanisz (nr DKW - 4014 - 267/99),
- programem wychowawczo-profilaktycznych dla klas
I-III szkół podstawowych "Spójrz inaczej" A.Kołodziejczyk , E.Czemierowskiej.
- Program zgodny jest z Programem Wychowawczym, jak
również z Programem Profilaktyki Zdrowia PSP nr 2 w Świebodzinie.
Cele ogólne programu:
- Zapoznanie ze skutkami zdrowotnymi i finansowymi
palenia papierosów.
- Zapoznanie ze środkami trującymi znajdującymi się
w papierosie.
- Wykazanie związku pomiędzy stanem zdrowia a paleniem
papierosów.
- Uświadomienie pojęcia palacza czynnego i palacza
biernego.
- Wdrażanie do rozumienia pojęcie uzależnienia i nałogu.
- Zapoznanie z podstawowymi nazwami chorób odnikotynowych.
- Kształtowanie postaw asertywnych.
Myślę, że w wyniku realizacji programu zostanie podniesiona
również jakość działań podejmowanych na rzecz zdrowia uczniów przez
osoby sprawujące nad nimi opiekę.
Cele szczegółowe
Moim podstawowym założeniem jest stworzenie uczniom
określonych sytuacji, które będą źródłem przeżyć i wywołają ich aktywność,
a następnie przez wyciąganie wniosków i uogólnienia-kształtowanie postaw
zdrowotnych prowadzących do zdrowego stylu życia. Zatem w zakresie postaw
i nawyków uczeń:
- umie opanować ciekawość w zetknięciu się ze środkami
uzależniającymi czyli nikotyną
- potrafi przeciwstawić się namowom do zapalenia papierosa
- ma odwagę powiedzieć o swoim problemie osobie dorosłej
- z dystansem podchodzi do nieuczciwych reklam
- jest odpowiedzialny za swoje zdrowie
Na zajęciach będę stosowała metody słowne oraz aktywizujące
i kreatywne. np.: burzę mózgów, śnieżną kulę, drzewko decyzyjne oraz
scenki dramowe.
Wdrażanie oddziaływań:
Podczas realizacji programu zamierzam skorzystać z fachowej
wiedzy pielęgniarki szkolnej która przeprowadzi cykl pogadanek na temat
szkodliwości palenia. W działaniach wesprze mnie również Powiatowa Stacja
Sanitarno - Epidemiologiczna która dostarczy mi materiały informacyjne
promujące zdrowie.
Uważam jednak, iż podstawowym warunkiem sukcesu mojego
programu będzie bardzo ścisła współpraca i współdziałanie z rodzicami
ponieważ doświadczenia zdobyte w domu wpływają na zachowania zdrowotne
dzieci, np.: postawę wobec palenia. Aby rodzice chętnie wspierali moje
działania zamierzam:
- zapoznać ich z opracowaną przeze mnie innowacją i
ustalić wspólne działania, w tym ukazać możliwości wspomagania dziecka
w działaniach na rzecz zdrowia
- przeprowadzić dla rodziców zajęcia warsztatowe na
temat: Kiedy i dlaczego dzieci sięgają
po papierosy? Czy moje dziecko pali? - omówienie problemu na
podstawie prac plastycznych dzieci, testów, ankiet itp. Wpływ nikotyny
na organizm człowieka
- zorganizować wspólnie z rodzicami dla dzieci zajęcia
sportowe pod hasłem: "Kto myśli -
nie pali i osiągnięciami sportowymi się chwali". Zajęcia
te planuję przeprowadzić pod koniec maja z okazji Dnia bez papierosa.
Zakończyłyby one cykl zajęć z opracowanego przeze mnie programu. Uczniowie
otrzymają wówczas dyplomy ukończenia zajęć.
Podczas realizacji programu planuję również:
- zorganizować konkurs plastyczny dla wszystkich uczniów
klas I-III z okazji Dnia bez papierosa
- przygotować gazetki na temat szkodliwości palenia
papierosów
- przeprowadzić akcję antynikotynową wśród dzieci innych
klas - klasa III a przedstawi wtedy krótkie przedstawienie na w/w
temat
Tematy kolejnych zajęć:
- Dymek czarny, dymek zły na pewno zaszkodzi Ci.
- Co jest bezpieczne i zdrowe każdy o tym Ci powie.
- Nikotyna to nałogu przyczyna.
- Cera zdrowa, brzoskwiniowa, czy też twarz nikotynowa.
- Oddech nieświeży, zapach niemiły to papierosy sprawiły.
- Już królestwo Dymka znamy jego portret przedstawiamy.
- Wierszyki, rymowanki układamy - przed paleniem przestrzegamy.
- Wciąż pali mama, wciąż pali tata - już niedługo będę
miał brata.
- Proszę taty palenie to same straty.
- Nie namawiaj mnie kolego. Nie będę palił. Nic z tego.
- Plakaty, ulotki wykonujemy. Do akcji antynikotynowej
się przygotowujemy.
- Już do akcji wkraczamy - wojnę nikotynie wydamy.
- Kto myśli - nie pali i osiągnięciami sportowymi się
chwali.
- Poznajemy inne uzależnienia - alkohol, narkotyki,
leki.
- Inni mogą mi pomóc.
Ewaluacja
Podstawowym celem ewaluacji programu jest jego weryfikacja
i modyfikacja. Narzędziami sprawdzającymi i badającymi zmiany między
osiągnięciami końcowymi a początkowymi będą obserwacje dzieci, skala
ich postaw, analiza wytworów, testy, jak również opinie rodziców. Formami
sprawdzania wiadomości i umiejętnością będą różne konkursy, testy oraz
wystawki.
Przy ocenianiu postaw będę brała pod uwagę zaangażowanie
ucznia w pracy, jego aktywność w realizacji działań, samodzielność w
rozwiązywaniu problemów, umiejętność pracy w grupie. Wyniki ewaluacji
opracuję w formie artykułu do publikacji. Zebrane dane udostępnię innym
nauczycielom w szkole.
Małgorzata Keklak
nauczyciel nauczania zintegrowanego
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Świebodzinie |
|