Powrót |
Każde dziecko jest inne i ma swoją indywidualną
drogę rozwoju, ma również swoją historię,
którą trzeba wziąć pod uwagę i z którą trzeba się liczyć. Wychowanie
i nauczanie nie tworzy dziecka, ale pomaga
mu w tworzeniu samego siebie.
Proces rozwoju polega na przetwarzaniu
przez dziecko napływających doń informacji, w najszerszym tego słowa
znaczeniu. Owo przetwarzanie ma charakter
indywidualny i nawet w przypadku względnej jednolitości środowiska
informacyjnego, w którym dziecko uczestniczy, efekty rozwoju
są zróżnicowane.
Uwzględnianie,
liczenie się z tą różnorodnością jest swoistą formą humanizacji procesów
edukacyjnych.
Humanizacja edukacji - oznacza również
możliwe pełne poznanie potrzeb i aspiracji
edukacyjnych dzieci oraz pomoc w ich zaspokajaniu i stymulowanie rozwoju.
Z edukacji humanistycznej wyrosła idea integracji.
W roku szkolnym 2000/2001 na wniosek rodziców
dzieci niepełnosprawnych utworzono klasę I integracyjną w Szkole Podstawowej
nr 1 w Gostyniu. Szkoła ta mieści się w centrum miasta. Stwarza dogodne
warunki do rozwoju fizycznego. Posiada nowocześnie wyposażoną halę sportową
oraz salkę do zajęć gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej. Izba lekcyjna
klasy integracyjnej znajduje się na parterze szkoły. Została tak urządzona,
aby stworzyć wszystkim dzieciom dogodne warunki do nauki. Chętne dzieci
mają możliwość korzystania ze świetlicy i z sali komputerowej.
Uczniowie ci zostali przyjęci do oddziału integracyjnego na podstawie
orzeczeń z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zawierających informacje
o rodzaju niepełnosprawności. Klasa liczy 16 uczniów w tym troje o specjalnych
potrzebach edukacyjnych. Funkcje wychowawcy pełnią w niej dwie nauczycielki
z długoletnim stażem pracy, które dla każdego ucznia przygotowują odpowiednie
materiały do zajęć, uwzględniają jego możliwości intelektualne i percepcyjne.
Aby edukacja była atrakcyjna wykorzystują w swojej pracy różne formy
oddziaływań na dziecko:
- lekcje poza szkołą,
- gimnastykę relaksacyjną według metody J. Dennisona,
- uroczystości scalające społeczność klasową z aktywnym uczestnictwem
dzieci w konkursach i zabawach,
- kontakty ze sztuką teatralną, filmem i rówieśnikami innych klas,
- spotkania z ciekawymi ludźmi.
W realizacji programu zwracają uwagę na specyficzne potrzeby dzieci,
dostosowują czas zajęć i przerw do ich aktywności. Niepełnosprawni uczestniczą
w zajęciach z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej oraz dwa razy w tygodniu
w indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych. Praca w klasie integracyjnej
wymaga od wychowawców współpracy z pedagogiem, logopedą, nauczycielem
gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej oraz ścisłego współdziałania z
rodzicami w zakresie:
- stałej wymiany informacji o dziecku,
- umożliwienia rodzicom obserwacji dzieci podczas pracy w szkole,
- pomocy i udziału rodziców w organizacji imprez klasowych oraz szkolnych.
Szkoła nie może wypełniać należycie swoich obowiązków wychowawczych
bez pomocy i współpracy z rodzicami, ponieważ pozytywne wyniki można
osiągnąć wtedy, gdy stawiane dzieciom wymagania będą zharmonizowane
z wymaganiami domu rodzinnego.
Efekty pracy ucznia nauczycielki oceniają według ustalonej skali: "Jestem
z Ciebie dumna", "Brawo, wspaniale", "Dobrze",
"Musisz jeszcze popracować".
Ocenianie śródroczne ma charakter diagnostyczno-informacyjny oraz motywacyjno-afirmacyjny
zachęcający dziecko do samorozwoju. Śródroczna ,,Karta osiągnięć edukacyjnych"
informująca o postępach dziecka w nabywaniu wiadomości i umiejętności
zawiera także zalecenie dla ucznia do dalszej pracy. Końcoworoczna ocena
ukazuje efekty jego pracy i rozwoju w ciągu całego roku szkolnego.
Pracując w klasie integracyjnej ważne jest wczesne rozpoznanie i uwzględnienie
aktualnych potrzeb dziecka, jego zdolności, talentów, trudności, przeżyć
oraz szanowanie jego woli i samodzielności.
|
|