Powrót |
WSTĘP
Wychowując i ucząc
dzieci w klasach początkowych stale doskonalimy atrakcyjne formy i metody
przekazywania wiedzy. Jedną z takich form jest nauka w bezpośrednim
kontakcie z przyrodą, tzw. zielona szkoła.
Jest to jednak kosztowna forma nauczania,
ale warta włożenia wysiłku w zorganizowanie wyjazdu. Przekonałam się
o tym w 1996 r., 1998 r. w czasie tygodniowych pobytów z trzecioklasistami
w Zakopanem w ramach ,,zielonej szkoły". Uczestnicy do dziś sympatycznie
wspominają wycieczki górskimi szlakami i zajęcia dydaktyczne z udziałem
ratowników TOPR-u, gaździny, góralskiej kapeli, czy wspólnie spędzone
chwile z rówieśnikami (często po raz pierwszy z dala od rodziców) w
góralskich domkach. Dzięki sponsorom mogli wjechać kolejką linową na
Kasprowy Wierch i kolejką linowo-terenową na Gubałówkę, przejechać się
regionalnymi zaprzęgami konnymi. Uczniowie efektywnie współdziałali
w zespole i w grupie, często podejmowali indywidualne i grupowe decyzje,
a także rozwiązywali problemy w sposób twórczy. Nabyli wiele nowych
doświadczeń i umiejętności. Dzieci wzbogaciły swoje słownictwo. Uczestnicy
zaraz po powrocie planowali kolejny wyjazd na ,,zieloną szkołę".
Tym razem nad morze. Rodzice wraz z dziećmi zaprosili mnie do udziału
w ,,zielonej szkole"2000 w roli opiekuna (pomimo, iż nie byli już
moimi wychowankami ). Owe zaproszenie jeszcze bardziej utwierdziło mnie
o konieczności i sensie organizowania ,,zielonej szkoły".
We wrześniu 2000 r. do współudziału
w zorganizowanie ,,zielonej szkoły" zaprosiłam mgr Dorotę
Strzelec i mgr Hannę Kasperską. Opracowałyśmy szczegółowy projekt
wyjazdu, z którym zapoznałyśmy rodziców naszych wychowanków. Propozycja
i tym razem została przez uczniów, rodziców i dyrektora szkoły zaakceptowana.
Dzieci systematycznie wpłacały swoje oszczędności na SKO, rodzice poszukiwali
sponsorów, a wychowawczynie zaplanowały miejsca pobytu (po uprzednim
zwiedzeniu i omówieniu celu wizyty) oraz opracowały PROGRAM ,,ZIELONEJ
SZKOŁY" 2001 (zamieszczony poniżej we fragmentach). Zachęcam wszystkich
nauczycieli, a w szczególności I etapu kształcenia do organizowania
,,zielonej szkoły". Nie należy obawiać się rozłąki dzieci
z rodzicami, planując wyjazd dużo wcześniej mamy wspólnie z rodzicami
wiele czasu i okazji by przygotować uczniów do wyjazdu. Z doświadczenia
wiem, że nie jest to proste. Zapewniam jednak, że uśmiech dzieci w czasie
pobytu i łatwość z jaką przyswajają wiadomości i nabywają umiejętności
zaowocuje kolejną osobą, która za wszelką cenę będzie organizowała ,,zieloną
szkołę". Przez 5 lat udało mi się zachęcić do tej formy nauczania
siedmiu nauczycieli, którzy również planują kolejne wyjazdy.
CELE PROGRAMOWE ,,ZIELONEJ SZKOŁY":
- Dostarczenie dziecku informacji o otaczającym go świecie przyrody
- Uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody
- Poznanie roślin i zwierząt charakterystycznych dla wyróżnionych
środowisk przyrodniczych (las, łąka, jezioro, pole, park)
- Ukazywanie różnorodności zjawisk przyrodniczych
- Umiejętność obserwacji środowiska naturalnego i samodzielnego wnioskowania
- Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy
- Wytworzenie mody na zdrowy styl życia
- Poczucie własnej wartości i przydatności dla środowiska
- Stosowanie zdobytej wiedzy matematycznej do rozwiązywania różnych
zadań
- Czytanie ciche ze zrozumieniem
- Uczestniczenie w DRAMIE
- Wdrażanie do dłuższych wielozdaniowych wypowiedzi
- Nabywanie praktycznych umiejętności obsługi komputera
- Rozwijanie spostrzegawczości, pamięci wzrokowo-słuchowej, umiejętności
manualnych na podstawie programu PAINT
- Gotowość do współpracy i współdziałania
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na lądzie, wodzie i w powietrzu
- Kultura bycia
I DZIEŃ: Nad
jeziorem
745 Zbiórka
800 Wyjazd
Zakwaterowanie - Szkoła Podstawowa
Zwiedzanie zabytkowego opactwa benedyktynów w Lubiniu - kościół p.w.
Narodzenia N.M.P., klasztor, romański kościół św. Leonarda.
Wizyta w Klasztornym Arboretum Lubińskim -poznajemy rośliny ozdobne
(drzewa i krzewy)
Obiad
Zwiedzanie SKANSENU FILMOWEGO SOPLICOWO w Cichowie- zapoznanie z filmowym
folwarkiem (lamus, wozownia, stajnie, spichlerz, stodoła, kurnik, żuraw,
studnia) w naturalnej scenerii roślin i zwierząt. Pokaz zwierząt (kruki,
sokoły, orły, wąż, dzik, sarny, psy, tchórze) w Akademii Filmowej Zwierząt.
Poznajemy warunki życia roślin i zwierząt żyjących w zbiornikach
wodnych:
- warunki życia roślin
- charakterystyka środowiska wodnego
- znaczenie roślin żyjących w środowisku wodnym. Program rekreacyjny
na strzeżonym kąpielisku i plaży nad jeziorem Cichowo-Mórka:
- ruch na świeżym powietrzu z wykorzystaniem naturalnych przeszkód
terenowych,
- możliwość kąpieli na strzeżonym kąpielisku,
- możliwość pływania łodzią (w kapokach),
- piłka plażowa przy Chacie Wodnika,
- ognisko z kiełbaskami.
Zajęcia dydaktyczne w pracowni komputerowej - program KLIK UCZY
LICZYĆ W ZIELONEJ SZKOLE.
Zabawy rytmiczne.
II DZIEŃ: Na
wsi
Wycieczka do Gospodarstwa Rolnego RANCZO w Moraczewie:
- obserwujemy wzorowe gospodarstwo hodowlane - Rozpoznawanie zwierząt
hodowlanych. Cechy charakterystyczne ssaków hodowlanych i ich
budowa. Tryb życia i sposoby odżywiania się poznanych ssaków. Obowiązki
hodowcy.
- przejażdżka bryczkami,
- jazda na koniu przy lonży,
- kiełbaski z grila,
- gry i zabawy podwórkowe.
Obiad
Zajęcia dydaktyczne w pracowni komputerowej - W gospodarstwie hodowlanym.
Dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi na temat poznanego gospodarstwa wiejskiego.
Rozpoznawanie zwierząt. Wyrazy pokrewne z h.
Gry i zabawy z piłką na boisku szkolnym.
III DZIEŃ: W
mieście
Wizyta w Jednostce Wojskowej w Lesznie:
- Zwiedzanie Sali Tradycji (historia jednostki, tradycje bojowe, ważniejsze
osiągnięcia, zdjęcia, dyplomy, proporce, medale, wyróżnienia, gabloty,
karabiny, działa)
- Zwiedzanie: pododdziałów, czyli izb żołnierskich (szereg łóżek,
koce, materace, szafki), magazynu podręcznej broni żołnierskiej, kancelarii
dowódcy
- Pokaz sprzętu bojowego w parku maszynowym(działa, armaty, karabiny,
ręczne wyrzutnie rakiet)
- Pokaz parku samochodowego (wóz bojowy, transporter opancerzony,
wozy ciężkie...)
- Demonstrowanie broni żołnierskiej
- Pokaz przykładowej gimnastyki żołnierskiej
- Pokaz: gabinetu lekarsko-pielęgniarskiego, izby chorych, węzła łączności
(telefonistki, telegrafistki), straży pożarnej, stołówki żołnierskiej.
Zwiedzanie Lotniska w Lesznie; lot nad miastem samolotem ANTEK
(9 uczniów+opiekun).
Mc Donald's - spożycie posiłku.
Wizyta w Mini ZOO w Lesznie - poznajemy dzikie zwierzęta, warunki i
tryb życia, sposób odżywiania.
Obiad.
Zajęcia dydaktyczne w pracowni komputerowej - program ,,W mieście".
Pieczenie kiełbasek na grilu. Pląsy przy ognisku, zabawy integrujące.
IV DZIEŃ: Mała olimpiada w naturalnym środowisku
Zajęcia dydaktyczne: Skąd się wzięły olimpiady? Swobodne wypowiedzi
dzieci na temat ulubionych dyscyplin sportowych. Uzupełnianie zdań właściwymi
rzeczownikami i czasownikami. Końcówka -arz, -erz w nazwach zawodników
różnych dyscyplin sportowych. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100
w zabawach ruchowo-matematycznych.
MAŁA OLIMPIADA
Program sportowy:
- konkurencje lekkoatletyczne,
- zabawy i gry ruchowe,
- tory przeszkód,
- pokazy rytmiczno-gimnastyczne.
- Część wstępna
- UROCZYSTE ROZPOCZĘCIE z uwzględnieniem ceremoniału
sportowego(defilada, wciągnięcie flagi, odśpiewanie hymnu szkoły)
- Zbiórka, raport, powitanie, podanie zadań.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa ZNAJDŹ SWÓJ KOLOR
- Ćwiczenia ramion, nóg, tułowia w formie zabawy ,,Piosenka
gimnastyczna"
- Zabawa ze śpiewem- Pląs ruchowy ,,Głowa, ramiona...".
- Część właściwa
- Zabawa bieżna i na czworakach SADZENIE ZIEMNIAKÓW
- Zabawa rzutna PIŁKA W TUNELU
- Zabawa skoczna SZTAFETA ZE SKAKANKAMI
- Zabawa rzutna ,,Rzut piłki do kosza".
- Zabawa o charakterze równoważnym, zręcznościowym lub zwinnościowym
TOR PRZESZKÓD.
- Zabawa o charakterze dźwigania BIEG STRAŻACKI
- Zabawa bieżna ,,Wyścig numerów"
- Część końcowa
- Pląsy i korowody DYSKOTEKA
Każdy zespół w wyznaczonym kwadracie tańczy w rytm muzyki dyskotekowej
w sposób dowolny.
Oceniamy spontaniczność, rytmiczność i pomysłowość wykonania;
- Zabawa o charakterze uspakajającym.
Przemarsz zespołów dookoła sali i jej środkiem, ustawienie do
zakończenia.
- UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE
Podanie wyników współzawodnictwa, wręczenie medali, sportowe pożegnanie
zespołów.
Obiad.
Gry i zabawy swobodne na plaży.
Podsumowanie pobytu na ,,zielonej szkole" (wręczenie pamiątkowych
DYPLOMÓW, wywiad z uczestnikami).
1800 Powrót do miejsca zamieszkania.
|
|