Znaczenie oceny opisowej
w edukacji wczesnoszkolnej
Powrót |
W zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej nie ma miejsca na zjawisko niepowodzenia dydaktycznego, ani zjawiska drugoroczności. Każde dziecko rozwija się na miarę swoich możliwości i w odpowiednim dla siebie tempie. Celem pierwszego etapu edukacyjnego jest kształtowanie umiejętności dziecka, służących zdobywaniu wiedzy na dalszych szczeblach edukacji. Oprócz zdobywania wiedzy i umiejętności dzieci powinny nauczyć się samokontroli i samooceny wykonywanej pracy. Postawa nauczyciela wykazującego mocne i słabe strony wykonywanej przez ucznia pracy, jego sugestie dotyczące usprawnienia pracy, powinny budować właściwą samoocenę dziecka i poczucie jego wartości. Oceną zainteresowani są nauczyciele, uczniowie i rodzice. Powinna ona spełniać następujące funkcje:
Dzięki ocenie opisowej uczeń otrzymuje od nauczyciela dokładne informacje o swoim rozwoju, zaś nauczyciel może poddać krytycznej samoocenie skuteczność stosowanych metod nauczania, strategii wychowawczej, organizacji pracy. Dzięki ocenie uczeń może wyrównać dostrzeżone przez nauczyciela braki, a nauczyciel dostrzec ujawniające się talenty i indywidualne predyspozycje uczniów. Najczęściej dokonywana jest ocena:
W swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej staram się prowadzić wszystkie z wyżej wymienionych form oceny opisowej. Nie była to sprawa łatwa. Nastawienie rodziców, przyzwyczajenie do tradycyjnych ocen, przełamanie stereotypów - to zadania trudniejsze, niż wytłumaczenie dzieciom, dlaczego w szkole nie ma tradycyjnych ocen, chociaż nie ukrywam, że dzieci "tęsknią" za nimi, gdyż znają je z opowiadań starszego rodzeństwa i rodziców. Najtrudniej przełamać opory rodziców . Pamiętam pytania rodziców moich uczniów (aktualnie jestem wychowawczynią klasy III): "Ale na jaką ocenę zapracował mój syn?!", gdy ja z uporem charakteryzowałam sposób pracy dziecka, zamiast wystawiać tradycyjną ocenę. Trud się opłacił, dzisiaj widać już efekty naszej wspólnej pracy. Dzieci wiedzą, czego od nich wymagam, rodzice systematycznie współpracują ze mną jako nauczycielką i wychowawczynią ich pociech. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców od czasu do czasu staram się opracowywać własne rozwiązania, które zachęcają dzieci do samooceny, której bardzo lubią dokonywać, a jednocześnie ułatwiają mi kontakt z ich rodzicami. Szczególnie ważna dla naszych wspólnych działań jest informacja zwrotna od rodziców, która na bieżąco pozwala mi reagować. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ma jakie trudności napotkało w tym tygodniu, co sprawiło mu radość? Jakie problemy mają Państwo z dzieckiem? .......................................................................................................................................................... |