Niewątpliwie trudne ocenianie


Szkoła Podstawowa nr 4 w Iławie, w której pracuję od 15 lat, chętnie wspiera inicjatywy i innowacje pedagogiczne, dzięki temu również ja z dużym zaangażowaniem włączam się w jej życie:

  • od 9-u lat pełnię staż sekretarza Rady Szkoły,
  • wdrażam własny program autorski o profilu eko-turystycznym (obecnie już druga edycja!),
  • przewodniczę Komisji do Spraw Promocji Szkoły,
  • pracuję w Komisji ds. Wewnętrznego Systemu Oceniania (WSO).

Opracowany przez nas WSO, poza określonymi regułami klasyfikowania, dopuszcza swobodę nauczyciela w formułowaniu bieżącego oceniania uczniów. Chciałabym podzielić się własnymi pomysłami, które usprawniają umieszczanie informacji o postępach ucznia w nauce oraz jego zaangażowanie w proces dydaktyczny.

Jednym z elementów mojego systemu oceniania są opracowane komputerowo znaczki. Ich zadaniem jest połączenie oceny działalności ucznia z określeniem stopnia rozwoju wiedzy i umiejętności. Ma to ogromne znaczenie:

  • pomaga formułować mi semestralne oceny opisowe ucznia,
  • uczniowi uświadamia poziom zdobytych umiejętności, jest również pochwałą lub wskazuje kierunek dalszej pracy,
  • rodzicom ma wskazywać, jak można pomóc dziecku.

Do oceny wkładu pracy ucznia służą prostokątne znaczki z pochwałą, zachętą bądź sygnałem o obojętności wobec realizowanych zadań:

 
 
 
 
 
 
 
 


Znaki rzymskie określają cztery poziomy zaangażowania w tok zajęć zgodnie z WSO.
W celu zmobilizowania dzieci do aktywniejszej pracy sporządzam karty obserwacji klasy, np.: na tablicy wywieszam listę uczniów obok hasła: "Jak pracuję na zajęciach?", a uczniowie samodzielnie nanoszą znaczki po pracy grupowej, indywidualnej czy też po dodatkowych opracowaniach prezentacji przyrodniczych na lekcjach. Takie same znaczki wklejają do autorskich dzienniczków, które opracowałam do stałej obserwacji uczniów oraz utrzymywania pisemnej korespondencji z ich rodzicami.

Mniejsze znaczki służą mi do sprawnego podsumowania wykonanego zadania na kartach pracy lub w zeszytach. Naniesione są tam pierwsze litery określające jeden z trzech poziomów:

  • P - pełny,
  • C - częściowy,
  • M - minimalny.

Kryteria, które należy spełnić na każdy poziom, umieściłam w dzienniczkach ucznia, dla stałej kontroli i przypominania wszystkim zainteresowanym. Pozwala mi to na częste nagradzanie uczniów, swobodną rozmowę z nimi; mam więcej czasu na twórczą pracę i zabawę -ponieważ nie muszę już opisywać ich pracy w momencie sprawdzania.

 
 
 
 
 
 
 
 


Z pewnością można te propozycje rozbudowywać .Mój pomysł ma jedną wadę - trzeba te znaczki wycinać. Ale ma zdecydowanie więcej zalet, daje motywację dzieciom do zabiegania o coraz to wyższe wyróżnienia i pochwały.

Każdy z nauczycieli wypracowuje swój własny system, który może, ale nie musi odpowiadać innym, ale na pewno może ich inspirować do poszukiwania własnych rozwiązań. Liczę że moje doświadczenia zainspirują Państwa, czego gorąco życzę!