Sprawdzanie osiągnięć uczniów klas I-III
Powrót |
Dzień wprowadzenia nowych zasad nauczania zintegrowanego był również pierwszym dniem edukacji moich "pierwszaków". Obawa dotycząca efektywności prowadzenia zajęć będąca udziałem nauczycieli, jak też rodziców moich pociech skłoniła mnie do szczególnie wnikliwego i jasnego kontrolowania postępów edukacyjnych. Badanie osiągnięć uczniów przeprowadziłam na podstawie podręczników do nauczania w klasie pierwszej i drugiej "Z Ekoludkiem w szkole", autorstwa Haliny Kitlińskiej-Pięty i Zenony Orzechowskiej. Pozycje te traktują obszerny program nauczania początkowego w sposób rytmiczny, przystępny i gwarantujący hierarchizację wiedzy. Każdą część podręczników podsumować można sprawdzianem adekwatnym do zakresu treści w nim zawartych. Propozycje te dotyczą edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej umożliwiając gromadzenie materiału będącego podstawą do badania postępów dziecka. Proponuję zestaw 15 sprawdzianów do klasy pierwszej i 19 do klasy drugiej, możliwych do wykorzystania w powiązaniu z każdym zestawem podręczników do wyżej wymienionych klas. Zawierają treści z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej nauczania zintegrowanego. Założenia związane z powstaniem sprawdzianów:
Istnieje dość jasna klasyfikacja umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej. Wątpliwością natomiast napawał mnie podział umiejętności matematycznych na podstawowe i uzupełniające. Dokonałam więc, w oparciu o długie przemyślenia, rozłożenia ich treści na bardziej szczegółowe. Zauważyć należy pewne różnice między zasadnością określania umiejętności w wyżej wymienionych edukacjach. Umiejętności edukacji polonistycznej zmieniają charakter w związku z przechodzeniem do klas wyższych oraz dojrzewaniem ich w toku rozwoju dziecka. Umiejętności matematyczne rozwijają się w ciągu rytmicznych ćwiczeń podnosząc swą jakość poprzez kolejne miesiące nauki. Tak więc początkowa umiejętność liczenia w zakresie 10, pod koniec nauki w klasie pierwszej zmienia swe znaczenie z podstawowej na konieczną. Starałam się opracować przejrzyste, wyważone narzędzie, którego stosowanie ułatwi pracę w nowej zreformowanej szkole. Proszę o wyrozumiałość i przyjęcie mojego pomysłu, będącego namacalnym dowodem poszukiwań. Podstawy sprawdzania osiągnięć szkolnych II. 1. Wymagania programowe Rozpoczynając kształcenie klasy pierwszej, działania dydaktyczne oparłam na wymaganiach programowych wskazujących:
System edukacji powinien być drożny. "Oznacza to projektowanie wspólnych celów i treści podstawowych (...) nazywanych podstawą programową. Treści zawarte w podstawie programowej nie są wykazem wymagań stawianych uczniom przy ocenianiu i promowaniu, lecz wykazem treści, z jakimi ma obcować uczeń w pierwszych latach nauki. Należy pamiętać, iż wymagania konieczne, wyszczególnione w dalszej części są nierozłączną, mieszczącą się w treściach wymagań podstawowych, częścią. II. 2. Taksonomia celów Taksonomia, czyli klasyfikacja, nazywanie i włączanie w systematyczny układ, to zestawienie kategorii celów nauczania, ułożonych hierarchicznie (osiągnięcie celu wyższego gwarantuje osiągnięcie zawierającego się w nim celu niższego) wyznaczających i określających konkretne czynności ucznia. Taksonomia celów nauczania |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zapamiętanie wiadomości oznacza gotowość ucznia do przypomnienia sobie pewnych terminów, faktów, praw i teorii naukowych, zasad działania. Wiąże się to z elementarnym poziomem rozumienia tych wiadomości: uczeń nie powinien ich mylić ze sobą i zniekształcać. Uczeń powinien: nazwać, zdefiniować, wymienić, zidentyfikować, wyliczyć, rozpoznać... Zrozumienie wiadomości oznacza, że uczeń potrafi je przestawić w innej formie, niż je zapamiętał, uporządkować i skreślić, uczynić podstawą prostego wnioskowania. Uczeń powinien: streścić, wyjaśnić, zilustrować, rozróżnić... Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych oznacza opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami według podanych mu uprzednio wzorów. Cel, do którego wiadomości mają być stosowane, nie powinien być bardzo odległy od celów osiąganych w toku ćwiczeń szkolnych. Uczeń powinien: rozwiązać, skonstruować, zastosować, porównać, sklasyfikować, narysować, scharakteryzować, zmierzyć, wybrać sposób, określić, zaprojektować, wykreślić... Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych oznacza opanowanie przez ucznia umiejętności formułowania problemów, dokonywania analizy i syntezy nowych dla niego zjawisk, formułowania planu działania, tworzenia oryginalnych przedmiotów, wartościowania przedmiotów według pewnych kryteriów. Uczeń powinien: dowieść, przewidzieć, zanalizować, wykryć, ocenić, zaproponować, zaplanować... Powyższa charakterystyka przekonuje o konieczności doboru podczas tworzenia narzędzia sprawdzającego kategorii typu B i C, ze względu na ich wiodący i nadrzędny charakter w stosunku do pozostałych. II. 3. Wymagania Poziom informacji to układ celów powiązanych z materiałem nauczania.
Tak jak w przypadku kategorii poziomy wymagań są ściśle ze sobą powiązane,
oparte na zasadzie zależności. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nauczyciele korzystający z tradycyjnej skali ocen mogą odnieść poszczególne
poziomy wymagań do obowiązujących w niej stopni. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. 4. Ocenianie. Każdy sprawdzian wyposażony jest w:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oto moja propozycja: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bibliografia
|