Czwarta klasa - problem ucznia
wkraczającego w II etap edukacyjny
Powrót |
Czytanie, pisanie i liczenie oraz ogólna orientacja w środowisku-to bardzo ważne umiejętności, nabycie których w klasach młodszych gwarantuje łatwiejszy start w II etap edukacyjny. Przeglądając programy, podręczniki i ćwiczenia wykorzystywane w mojej Szkole, dochodzę do wniosku, że dziecko słabo czytające, mające problemy z pisaniem i liczeniem, nie będzie w stanie opanować większości wiadomości i umiejętności. Wiele razy obserwowałam, jak radzą sobie uczniowie klas czwartych. Najczęściej powtarzającymi się problemami były:
W nauczaniu zintegrowanym jeden nauczyciel uczący w klasie, kontroluje ilość zadawanych prac. Jeżeli poleca wykonanie jakiegoś zadania, to zdaje sobie sprawę, ile czasu dziecko musi poświęcić na jego wykonanie. W klasie czwartej, każdy nauczyciel zadaje prace domowe ze swojej dziedziny. Zdaża się, że aby zrobić to, co zadano dzisiaj w szkole, dziecko musi poświęcić kilka godzin, a wówczas wykonuje pracę, bądź to jako przykry obowiązek, bądź też przymuszane przez rodziców.
Uczeń nie jest w stanie wykonać polecenia nauczyciela,
często nie kończy rozpoczętych prac, nie czyta informacji potrzebnych
do zrozumienia zadania, a w konsekwencji nie wykona większości bieżących
ćwiczeń.
W nauczaniu zintegrowanym dziecko w każdej chwili może
zwracać się do wychowawcy. Jego problemy i wątpliwości rozwiązywane
są niemal natychmiast.
Dziecko może czuć się zagubione przechodząc od nauczyciela
do nauczyciela, z klasy do klasy, z pracowni do pracowni.
Obawa o własne bezpieczeństwo, strach przed dużymi i często agresywnymi kolegami. Dziecko boi się, że może być zaczepione, wyśmiane, obrażone, pobite. Podsumowując: trudny jest los dziecka przechodzącego do klasy czwartej. Jednakże część z tych trudności powinna w najbliższych latach zniknąć, dzięki zmianom wprowadzonym przez reformę oświatową:
Pojawił się natomiast nowy problem-przejście na II etapie edukacji do innego systemu oceniania. Moim zdaniem, powinno się zwrócić uwagę na to, aby stosując skalę ocen od 1 do 6 szczegółowo określać wymagania na poszczególne oceny i zapoznać dokładnie z nimi uczniów, tak, aby dziecko orientowało się, za co może otrzymać jaką ocenę. W początkowym okresie należałoby wpisywać komentarz do oceny, podobny do stosowanego w nauczaniu zintegrowanym. Przy ocenianiu w skali punktowej brak jest informacji o postępach dziecka. Wydaje się celowe prowadzenie przez nauczyciela dokumentacji dającej możliwość zaobserwowania tego zjawiska. Bo cóż można powiedzieć o dziecku śledząc jego postępy, jeśli od klasy czwartej do szóstej otrzymywało z jakiegoś przedmiotu np. czwórki? Sądzę, że należy stosować metody pracy zbliżone do tych z klasy trzeciej, a nie takie same jak w klasie szóstej. Możliwości, umiejętności percepcyjne, intelektualne, emocjonalne zmieniają się w toku rozwoju i edukacji. O tym wszystkim my nauczyciele powinniśmy pamiętać w codziennej pracy, a tę wiedzę wykorzystać pomagając uczniom osiągać sukcesy i przygotować się do edukacji w gimnazjum. |