Powrót |
W swojej pracy stosuję z powodzeniem gry muzyczne, których celem jest:
- inicjowanie i stymulowanie procesów grupowych, w trakcie których
rozwijają się indywidualne i społeczne umiejętności twórcze,
- wytwarzanie w grupie atmosfery swobody i zabawy,
- udowodnienie, że kreatywność jest osiągalna na każdych zajęciach.
Gry muzyczne są środkiem prowadzącym do rozwoju indywidualnego,
społecznego i twórczego, nie są zaś celem samym w sobie.
KATEGORIA PIERWSZA - gry przyczyniające się do
rozwoju indywidualnego.
W tej kategorii centralne miejsce zajmuje jednostka.
Przez zaangażowanie w grę rozwijamy indywidualne umiejętności takie
jak: słuch i koncentracja. Celem tej kategorii jest rozwijanie zdolności
selektywnego i ukierunkowanego słuchania, umiejętności koncentrowania
się na dźwięku i ogólnego wzmocnienia uwagi, w skrócie - nastawiania
uszu.
Przykłady gier:
Muzyczna rozmowa - gra rozwijająca umiejętności
słuchania.
Uczestnicy siadają naprzeciw siebie w dwóch rzędach, w ten sposób, że
każda osoba z jednego rzędu ma swojego partnera w drugim. Wszyscy mają
instrumenty.
Począwszy od pierwszej osoby w rzędzie, każdy po kolei gra coś na instrumencie,
a jego partner stara się to jak najdokładniej powtórzyć. Gdy dojdzie
do końca rzędu następuje zmiana ról i ci którzy poprzednio grali, teraz
powtarzają. Następnie osoba rozpoczynająca zabawę zaczyna znowu grać,
a jej partner odpowiada (jak w rozmowie pytanie - odpowiedź).
Rytmiczny głuchy telefon - gra służąca rozwojowi
koncentracji.
Grupa siedzi w kręgu. Jedno dziecko wybiera sobie w myśli jakąś piosenkę
i wystukuje rytm tej piosenki (pierwsze takty) na plecach sąsiada. Ten
przekazuje rytm, który poczuł swojemu sąsiadowi i tak dalej aż do końca
kółka. Ostatnie dziecko głośno wystukuje lub klaszcze w rytmie, który
został mu przekazany. Jeżeli zgadza się on z pierwotnym, wówczas ktoś
inny rozpoczyna zabawę jak na początku.
KATEGORIA DRUGA - gry przyczyniające się do rozwoju
społecznego.
W tej kategorii wyróżniamy następujące typy gier:
- gry służące wzajemnemu poznaniu się,
- gry interakcyjne,
- gry rozwijające poczucie wzajemnego zaufania.
Wszystkie są grami typowo grupowymi, przy ich pomocy
możemy skonsolidować grupę. Wzmacniają one i wspomagają poczucie jedności
grupy. Zależnie od typu gry możemy stymulować lub inicjować procesy
grupowe, takie jak: możliwość wzajemnego poznania się, rozluźnienia
się, tworzenia poczucia bezpieczeństwa, zaufania do samego siebie i
innych, odwagi, współdziałania.
Przez zabawy próbujemy uzyskać to, że nowa grupa przestaje, tak szybko
jak to możliwe być zbiorem współzawodniczących ze sobą jednostek, a
zaczyna funkcjonować jako dobrze znająca się i współpracująca ze sobą
zbiorowość.
Przykłady gier:
Piosenka z dźwięków wydawanych przez zwierzęta.
Grupa siedzi w kręgu. Prowadzący wybiera jakąś znaną piosenkę i proponuje
dzieciom zaśpiewanie jej. Potem dzieli uczestników na trzy podgrupy
i prosi, aby każda wybrała sobie jakieś zwierzę, którego głos będzie
udawała. Grupy przez krótki czas próbują, czy to jest możliwe, a następnie
prowadzący zaczyna dyrygować, wskazując kolejność, w której grupy śpiewają
jeden wers głosem wybranego przez siebie zwierzęcia. Najważniejszą rzeczą
jest utrzymanie równego rytmu i tempa. Np. grupa A wydaje dźwięk "muuu",
grupa B "meee" a C "miauu".
Stacja zagłuszająca - gra wprowadzająca i pozwalająca
poznawać się wzajemnie
Grupa jest podzielona na trzy, w miarę równe podgrupy. Pierwsza - "nadajnik"
ustawia się pod jedną ścianą pokoju, druga - "odbiornik" pod
przeciwległą ścianę, a trzecia - "stacja zagłuszająca" - w
środku. Tylko ostatnia grupa ma instrumenty.
Nadajnik ma kilka minut czasu na wybranie jakiejś dobrze znanej piosenki.
Na znak prowadzącego zaczyna wykonywać ją, śpiewając tylko melodię bez
słów.
"Odbiornik" stara się najszybciej rozpoznać tę piosenkę podczas
gdy "stacja zagłuszająca" stara się przeszkodzić grając na
instrumentach i czyniąc w ten sposób hałas - zakłócić odbiór.
"Nadajnik" i "stacja zagłuszająca" zaczynają równocześnie
a "odbiornik" na 30 sekund czasu na rozpoznanie piosenki.
Jeżeli w tym czasie nie zdoła tego uczynić przegrywa i następuje zmiana.
Można w ten sposób zmieniać podgrupy, tak aby każda wykonywała trzy
funkcje po kolei. Po zakończeniu zabawy będzie można stwierdzić, która
z nich najszybciej rozpoznała piosenkę.
KATEGORIA TRZECIA - gry służące rozwojowi umiejętności
twórczych.
Głównym celem gier zaliczanych do tej kategorii jest
spowodowanie wzrostu zaufania jednostki do własnych zdolności twórczych.
W każdym z nas ukryte są tego typu zdolności, ale rzadko mają one szansę
ujawnić się. Wykorzystując te gry staramy się nauczyć aktywności i twórczego
myślenia przez odwoływanie się do fantazji uczestników, ich pomysłowości
i zdolności do improwizacji.
Przykład gry:
Instrumenty wyobraźni - gra rozwijająca zdolność
ekspresji i wyobraźni.
Grupa siedzi w kółku i każdy po kolei wyjmuje z worka wyimaginowany
instrument. Potem, w tej samej kolejności wszyscy prezentują swój instrument
przy pomocy dźwięku i gestów. Powinno być to tak przedstawione, by reszta
grupy mogła odgadnąć o jaki instrument chodzi.
Wszystkie powyższe pomysły zostały zaczerpnięte z książki Ger Storms,
"Gry przy muzyce", Akademos, Poznań 1991.
|
|