Ocena opisowa z komputera?


Za nami I półrocze drugiego roku wdrażania reformy oświatowej, która w nauczaniu zintegrowanym przejawia się między innymi stosowaniem oceny opisowej zarówno osiągnięć dydaktycznych jak i zachowania ucznia.

Myślę, że jeszcze długo ten sposób oceniania będzie wywoływał kontrowersje wśród nauczycieli i rodziców. Przyznaję również, że ocenianie tą metodą wymaga od nauczycieli ogromnej pracy i jest bardzo czasochłonne. Szczególnie trudne jest prowadzenie rzetelnej i wnikliwej obserwacji oraz gromadzenie danych o uczniu. Wymaga to od nauczycieli systematycznego udoskonalania sposobów zbierania i dokumentowania wyników obserwacji.

Chciałabym podzielić się swoimi refleksjami w związku z wykorzystaniem przez siebie programu komputerowego podczas dokonywania półrocznej oceny opisowej w klasie II A SP 2 w Morągu.

Początkowo miałam wewnętrzne opory przed użyciem programu, bo jak "maszyna" może ocenić danego ucznia tak innego od wszystkich pozostałych? Jednak moje wątpliwości się rozwiały po wykonaniu kilku prób i zgłębieniu programu. Najpierw należało wprowadzić dane osobowe ucznia, by następnie dokonać właściwej oceny opisowej. Może ona składać się z sześciu rozdziałów wydzielonych przez proponowane kategorie oceny. Uwzględnione są również podkategorie i odpowiednie podpunkty.

Przy wskazaniu na wybrany obszar działalności ucznia program serwuje w oknie wyborów kilka opcji określających poziom, jakość czy sposób opanowanej czynności. Jednocześnie w oknie podpowiedzi ukazuje się całe zdanie odpowiadające dokonanemu wyborowi, zaś w oknie tłumacza można odczytać całą zawartość opisywanego rozdziału. Wyboru poszczególnych pozycji dokonuje się myszą lub wykorzystując odpowiednie przyciski. W razie gdy opracowywana ocena nie jest pierwszą w przypadku danego dziecka, opcja, którą wskazano w ocenie poprzedniej, jest wyróżniona literą "P". Na bazie poprzednich ocen można tworzyć więc nowe, bez konieczności wertowania sterty papierów i " przegryzania" się przez sformułowania napisane kilka miesięcy wcześniej. Jest również możliwość zaznaczenia tendencji wzrostu, spadku lub normy.

Program oferuje także okna przeznaczone do samodzielnego wypełnienia przez nauczyciela: Charakterystyka, Aktualności, Zalecenia, Inne informacje. W tych działach mogłam pozwolić sobie na bardzo osobiste, indywidualne uwzględnienie cech, sukcesów, wskazówek i braków poszczególnych uczniów nadrabiając pewną "sztywność" programu. Zdarzały się bowiem sytuacje, gdzie mimo bogatego wyboru opcji, żadna nie była zbyt trafna dla danego ucznia.

Pisząc półroczne oceny opisowe swoich uczniów, wykorzystując komputer zrobiłam to szybciej i sprawniej. Uzyskałam ocenę w formie opisu, do której dołączyłam logo szkoły. Do dyspozycji nauczyciela jest kilka możliwości wydruku. Oprócz opisu można wykonać formularz przygotowany do wypełnienia na zasadzie podkreśleń lub wypełnień. Niezależnie bowiem od tego, czy nauczyciel pisze list, czy zakreśla wybrane opcje na formularzu, podstawowa jego czynność jest taka sama: przypisanie określonych stanów poszczególnym aspektom oceny. Do tej właśnie czynności ogranicza się praca nauczyciela, natomiast "czarną robotę", czyli napisanie wypracowania lub wypełnienie arkusza oceny, dokonuje komputer. Nauczyciel jest uwolniony od konieczności uprawiania twórczości literackiej. Zaprogramowany komputer jest w stanie stworzyć logiczny i składny gramatycznie list, uwzględniając w nim wszystkie dane wprowadzone przez nauczyciela.

Jest również możliwość wypełnienia arkusza ocen i świadectwa.

Program ogólnie jest łatwy w obsłudze, a autorzy cały czas pracują nad jego aktualizacją uwzględniając uwagi nauczycieli.