Powrót |
Współczesność, a tym samym reforma szkolnictwa wyznaczyła
nam, nauczycielom nauczania zintegrowanego rolę organizatora działań
i twórcy odpowiednich warunków stymulujących i motywujących ucznia do
nauki . W związku z tym, zaczęłam sobie zadawać wiele pytań, m.in. :jak
dobrze wykorzystać i przekazać swoją wiedzę, jak spełnić oczekiwania
uczniów i jak właściwie dokonywać oceniania ucznia, czyli "dziecka
w szkole ", czyli istoty żywej, oryginalnej, kryjącej w sobie duże
wartości moralne i uzdolnienia twórcze, aby go nie skrzywdzić???
Sądzę, że odpowiedzią na nurtujące mnie wcześniej pytania jest ocena
opisowa - namacalność, fakt, rzeczywistość szkolna, potrzeba dnia codziennego.
Uf f !! Spadł mi kamień z serca. Cieszę się,że nie muszę już nikogo
(wychowanków) "zamykać " w przedziale 1-6. Ocena opisowa pozwala
mi gromadzić informacje o uczniu, czuwać nad jego wszechstronnym rozwojem,
poznawać cechy jego osobowości, a tym samym uznać prawa jego "inności"
w dochodzeniu do umiejętności i wiedzy. Nie jest dla mnie stresująca
i nie ma "wielkich, strasznych oczu", ponieważ korzystam z
programu komputerowego "Ocenianie opisowe w nauczaniu zintegrowanym"
autorstwa Ewy i Jarosława Pytlaków. Polecam gorąco ten program koleżankom
i kolegom z nauczania zintegrowanego.
Przy jego pomocy dokonałam oceny śródrocznej swoich uczniów z klasy
I .Opisywanie zajęło mi zaledwie dwa wieczory. Takie ocenianie jest
przyjemne, szybkie i trafne . Na pewno ochroni mnie przed wrzodami żołądka
i pozwoli spokojnie przespać wszystkie noce.
|
|