Ocena opisowa i ja

Współczesność, a tym samym reforma szkolnictwa wyznaczyła nam, nauczycielom nauczania zintegrowanego rolę organizatora działań i twórcy odpowiednich warunków stymulujących i motywujących ucznia do nauki . W związku z tym, zaczęłam sobie zadawać wiele pytań, m.in. :jak dobrze wykorzystać i przekazać swoją wiedzę, jak spełnić oczekiwania uczniów i jak właściwie dokonywać oceniania ucznia, czyli "dziecka w szkole ", czyli istoty żywej, oryginalnej, kryjącej w sobie duże wartości moralne i uzdolnienia twórcze, aby go nie skrzywdzić???
Sądzę, że odpowiedzią na nurtujące mnie wcześniej pytania jest ocena opisowa - namacalność, fakt, rzeczywistość szkolna, potrzeba dnia codziennego. Uf f !! Spadł mi kamień z serca. Cieszę się,że nie muszę już nikogo (wychowanków) "zamykać " w przedziale 1-6. Ocena opisowa pozwala mi gromadzić informacje o uczniu, czuwać nad jego wszechstronnym rozwojem, poznawać cechy jego osobowości, a tym samym uznać prawa jego "inności" w dochodzeniu do umiejętności i wiedzy. Nie jest dla mnie stresująca i nie ma "wielkich, strasznych oczu", ponieważ korzystam z programu komputerowego "Ocenianie opisowe w nauczaniu zintegrowanym" autorstwa Ewy i Jarosława Pytlaków. Polecam gorąco ten program koleżankom i kolegom z nauczania zintegrowanego.
Przy jego pomocy dokonałam oceny śródrocznej swoich uczniów z klasy I .Opisywanie zajęło mi zaledwie dwa wieczory. Takie ocenianie jest przyjemne, szybkie i trafne . Na pewno ochroni mnie przed wrzodami żołądka i pozwoli spokojnie przespać wszystkie noce.