Nauczanie zintegrowane w
Szkole Podstawowej nr 4 w Iławie


Jesteśmy nauczycielkami nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 4 w Iławie, w której nauką objętych jest 403 uczniów (16 klas). Zajęcia odbywają się na dwie zmiany, od godz. 800 do godz. 1510, w 8 salach lekcyjnych, zmodernizowanych dzięki naszej inicjatywie i pracy, z ogromnym udziałem rodziców uczniów.

Pragnęłyśmy zapewnić dzieciom naukę w salach, w których czułyby się, jak w domu; otoczone ciepłem, zrozumieniem, miały one ułatwić im dobry start w zdobywanie wiedzy i umiejętności, rozwijanie zainteresowań - poznawanie "krainy wiedzy".

Praca przy remoncie sali "ramię w ramię" z rodzicami sprawiła, iż pojawiła się specyficzna więź między nami a rodzicami, "nitka zaufania", współodpowiadania za wychowanie dzieci. Ułatwiła ona późniejszą, aktywną współpracę, współtworzenie życia klasy. W szkole uczniowie przebywają pod naszą opieką od momentu przekroczenia progu, do opuszczenia jej. System taki zmusił nas do zmiany metod, form pracy i wypoczynku; sensownego rozplanowania dnia, tygodnia, bloków tematycznych. Całodzienna opieka nad dziećmi zwolniła nas z pełnionych w czasie przerw dyżurów, obciążając tym samym nimi pozostałych nauczycieli.

Zawód nauczyciela to zawód wymagający ustawicznie dokształcania się. Należymy do grupy, która systematycznie uczestniczy w warsztatach, kursach, udoskonala swój warsztat pracy, pogłębia wiedzę na studiach podyplomowych.

Mimo ogromnych trudności organizacyjnych ("okrojony" wymiar godzin dydaktycznych; zbyt liczne klasy - 29 osób, a co za tym idzie za małe sale, aby w pełni realizować zaplanowane działania; brak swobody dostępu do sali gimnastycznej), z którymi każda placówka musi się borykać, staramy się w pełni wykorzystywać i wprowadzać w życie wiedzę zdobytą w czasie różnorodnych form doskonalenia zawodowego.

Pracujemy, stosując metody aktywizujące, rozwijające swobodną i twórczą działalność dziecka. Jesteśmy "otwarte" na wszelkie nowości, innowacje.

Nowe spojrzenie na dziecko i jego edukację, nałożyło na nauczycieli obowiązek dokonywania oceny opisowej ucznia. Jest to ogrom pracy, której i tak nigdy nam nie brakowało. Chcąc dokonać rzetelnej, subiektywnej, wymownej oceny opisowej potrzeba ze strony nauczyciela wielkiego wysiłku, systematycznego notowania wyników obserwacji i efektów działalności dziecka, jego osiągnięć. Pragnąc temu podołać zmuszone jesteśmy do pracy w domu kosztem rodziny.

Opracowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania wymagało wielu prób, błędów, poszukiwań właściwego sposobu dokonywania bieżącej oceny. Wychodząc naprzeciw założeniom reformy w WSO ujęłyśmy liczne formy oceny: list do dziecka, arkusze obserwacji osiągnięć, umiejętności i wkładu pracy ucznia, karty osiągnięć ucznia, samooceny zachowania, arkusz oceny opisowej, karty kontrolne, karty pracy, wytwory twórczości dziecięcej i wewnątrzklasowe symbole i formy oceniania cząstkowego- zależne od inwencji twórczej nauczyciela. Ocenianie bieżące dokonywane jest w postaci poziomów osiągnięć i wkładu pracy.

Po roku pracy doszłyśmy do wniosku, iż są formy, które nie spełniły w pełni naszych oczekiwań lub okazały się zbyt czasochłonne i pracochłonne. Wymagają zmian i udoskonalenia.

Cieszymy się, że program komputerowy "Oceny opisowe dla Windows" wyszedł nam naprzeciw. Wykorzystałyśmy go do sporządzenia śródrocznej oceny opisowej uczniów. Opinia rodziców o ocenie opisowej wykonanej z wykorzystaniem programu komputerowego była pozytywna. Utwierdziło to nas w przekonaniu, iż kupując program podjęłyśmy właściwą decyzję. I nie chodzi tu tylko o szybsze i łatwiejsze sporządzanie ocen opisowych, ale również o dostarczenie rodzicom wyczerpującej informacji o postępach, osiągnięciach i funkcjonowaniu w szkole ich dziecka.

Program usprawni nam dokonanie końcoworocznej oceny opisowej i umieszczenie jej w obowiązującej dokumentacji (arkuszach i na świadectwie).

Wkład pracy nauczycieli nauczania zintegrowanego w procesie edukacji dziecka jest wielki. Mamy nadzieję, że zostanie on dostrzeżony i doceniony.