Jak radzić sobie z agresją w szkole?
Wykorzystanie metody dramy w edukacji "antyagresywnej"
dzieci i młodzieży.
Powrót |
Różnorodne techniki i strategie dramowe mogą być z powodzeniem wykorzystane przez nauczycieli w edukacji "antyagresywnej" dzieci i młodzieży, zarówno jako środek terapeutyczny, jak i prewencyjny. Katarzyna Sawicka jest autorką jednego z programów socjoterapii dzieci agresywnych. Prezentowane na konferencji ćwiczenia dramowe nawiązują do tego programu. Jego główne etapy zostaną w skrócie zaprezentowane poniżej (proponowane techniki i strategie dramowe wyróżniono kursywą): ETAP PIERWSZY, który można określić mianem przygotowawczego, służy wzbudzeniu pozytywnej motywacji do uczestnictwa w grupie oraz zdobyciu podstawowych umiejętności kontaktowania się z innymi. Jego cele to:
Wytworzenie przyjemnej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa stanowi warunek przejścia do ETAPU DRUGIEGO, który ukierunkowany jest na:
Drugi etap pracy kończy się wskazaniem przez dzieci i opisaniem sytuacji, w których odczuwamy gniew. Następnie członkowie grupy prezentują najczęstsze sposoby radzenia sobie z takimi sytuacjami, zarówno te akceptowane społecznie (akceptowane sposoby ekspresji agresywności, kanalizacja agresji, sublimacja), jak i te, które zgodnie z normami społecznymi uznawane są za negatywne (rękoczyny, napaść ...) - zdjęcia, scenki improwizowane, stop klatki. Jednocześnie analizowane są przyczyny takich sytuacji oraz ich możliwe skutki - wywiad, introspekcja, antycypacja. TRZECI ETAP programu obejmuje ustalenie i zwerbalizowanie standardów osobistych. Można przyjąć, że dzieci znają normy zabraniające zachowywać się agresywnie, jednakże często nie odnoszą tych zakazów do siebie. Uświadomienie zaś treści norm przez wyrazistą werbalizację, wzmocnioną np. improwizacjami odpowiednich przysłów (scenki improwizowane) - uczynnia tę wiedzę i skłania do respektowania nakazów moralnych. Sformułowanie natomiast normy w odniesieniu do siebie, aktywizuje standardy osobiste, a te z kolei stanowią kryterium oceny własnego postępowania. Stwierdzenie rozbieżności między standardem osobistym a zachowaniem motywuje do zmiany. CZWARTY ETAP to tworzenie warunków do aktywnego (przez doświadczenie) uczenia się wybranych sposobów autokontroli. Jednym z nich jest technika kontrolowania własnych reakcji emocjonalnych, która polega na zmianie podejścia do sytuacji rodzącej agresję z nastawienia egocentrycznego na zadaniowe (nastawienie na konflikt i jego rozwiązanie) oraz identyfikacji pobudzenia emocjonalnego. Wymaga ona:
Ostatni, PIĄTY ETAP, poświęcony jest uczeniu się nieagresywnych sposobów reagowania na sytuację prowokacyjną (np. odreagowywanie gniewu w formie nieszkodliwej społecznie, uodpornienie dziecka na sytuacje prowokacyjne, metody rozwiązywania konfliktów... - patrz: Literatura zalecana) oraz prezentacji metod radzenia sobie w sytuacji, gdy jesteśmy atakowani. Do realizacji celów edukacji "antyagresywnej" związanych z etapem czwartym i piątym można wykorzystać wspomniane już techniki dramowe (np. scenki improwizowane, wywiady w stop klatkach) lub strategię - płaszcz eksperta. Zalecana literatura:
|