|    
          Temat: DIAGRAMY PROCENTOWE 
        Cele: 
        
          -  przedstawianie składu procentowego na diagramie
 
          -  odczytywanie informacji z diagramów i ich interpretacja
 
          -  rozwijanie umiejętności współpracy w zespole
 
          -  kształtowanie umiejętności wypowiadania swojego zdania 
            na forum klasy
 
         
        Metody pracy: 
        
          -  słowne: rozmowa kierowana, dialog
 
          -  aktywne: praca w grupach - metoda projektów
 
          -  poglądowe: demonstracja plansz - diagramów wykonanych 
            przez uczniów
 
         
        Środki dydaktyczne: 
          plansze, kartki z zadaniami, kartki z diagramami 
         
          PRZEBIEG ZAJĘĆ: 
        CZYNNOŚCI WSTĘPNE: 
        
          - sprawdzenie obecności,
 
          -  powieszenie karteczek z liczbami na tablicy,
 
            na karteczkach umieszczone były liczby: 
            45; 8 1/3; 1,3; 1/2; 5% liczby 100; 10% liczby 600; 100; 25; 6; 0,8; 
            10% liczby 100; 50% liczby 160; 3; 7,8; 25% liczby 80; 25% liczby 
            200; 50% liczby 60; 22, 
            na odwrocie kartek były litery: 
            R; O; O; E; N; A; D; M; E; W; R; I; T; C; P; G; A; Y. 
         
        CZYNNOŚCI WŁAŚCIWE: 
        Uczniowie uporządkowali przedstawione na karteczkach 
          liczby od największej do najmniejszej. Następnie odwrócili każdą kartkę 
          (bez zmiany jej położenia). Odczytali otrzymane hasło. Brzmiało ono: 
          DIAGRAMY PROCENTOWE. Nauczycielka poprosiła o przypomnienie definicji 
          diagramu procentowego (pojęcie to było wprowadzane wcześniej). 
         Następnie przedstawiciele sześcioosobowych grup zaprezentowali 
          wykonane prace. Na podstawie sondażu przeprowadzonego wśród uczniów 
          naszej szkoły uczniowie wykonali plansze z diagramami: 
         
          grupa I - pytała kolegów 
            jaki dzień tygodnia lubią najbardziej, na podstawie zebranych informacji 
            wykonali diagram kołowy 
             
            grupa II - zadawała pytanie: jak lubisz 
            spędzać wolny czas? 
           
            -  gram w gry komputerowe 
            
 -  czytam książki 
            
 -  oglądam filmy 
            
 -  idę na spacer 
            
 -  gram w piłkę
 
           
          uczniowie wykonali diagram słupkowy 
           
          grupa III - pytała: które zwierzę lubisz najbardziej? 
          
            - psa 
            
 - kota 
            
 - chomika 
            
 - żółwia 
            
 - nie lubię zwierząt
 
           
          uczniowie wykonali diagram kołowy 
           
          grupa IV - zadawała pytanie dotyczące ulubionych 
          filmów 
          
            - komedia 
            
 - film przyrodniczy 
            
 - film historyczny 
            
 - film kryminalny 
            
 - nie oglądam filmów
 
           
          uczniowie wykonali diagram prostokątny   
        Przedstawiciele grup interpretowali dane przedstawione 
          na diagramach. Inna osoba z grupy mówiła o pracy grupy: jak ona przebiegała, 
          jakie mieli trudności podczas wykonywania zadania. 
         Po prezentacji nauczycielka przeczytała zadanie: 
        
           
            Do hurtowni przywieziono transport owoców. 
                Banany stanowiły 1/4 wszystkich owoców, winogrona 1/5, pomarańcze 
                stanowiły 9/20 a brzoskwinie 1/10 wszystkich owoców. Jaki procent 
                wszystkich owoców stanowiły: banany, winogrona, pomarańcze i brzoskwinie? 
                Narysuj kwadratowy diagram procentowy.  | 
           
         
        Praca została rozdzielona na grupy: każda grupa otrzymała 
          kartkę zawierającą polecenie. 
        grupa I - miała obliczyć jaki 
          procent wszystkich owoców stanowiły banany 
          grupa II - miała obliczyć jaki procent wszystkich 
          owoców stanowiły winogrona 
          grupa III - miała obliczyć jaki procent wszystkich 
          owoców stanowiły pomarańcze 
          grupa IV - miała obliczyć jaki procent wszystkich 
          owoców stanowiły brzoskwinie  
        Nauczycielka powiesiła na tablicy planszę przedstawiającą 
          diagram kwadratowy. Jedna osoba z każdej grupy zaznaczała na planszy 
          wynik (zamalowała odpowiednią liczbę kwadratów). 
        Po rozwiązaniu zadania uczniowie na podstawie gotowych 
          diagramów odczytywali informacje. Otrzymali dwa diagramy: 
        
          -  Powierzchnia lądów
 
             
              
             
            Uczniowie odpowiadali na pytania: 
            
              - Który kontynent jest największy, a który najmniejszy? 
              
 - Które kontynenty są mniejsze niż Antarktyda? 
              
 - Czy obie Ameryki razem wzięte mają większą powierzchnię 
                niż Azja? 
              
 - Czy to prawda, że Azja jest ponad cztery razy 
                większa niż Europa?
 
                 
               
             
           
          -  Formy spędzania wolnego czasu
 
             
              
             
            Uczniowie odpowiadali na pytania: 
            
              - Które z wymienionych form spędzania wolnego czasu 
                są bardziej popularne wśród kobiet niż wśród mężczyzn? Wskaż największą 
                różnicę. 
              
 - Czy w wolnym czasie kobiety częściej czytają książki 
                czy rozwiązują krzyżówki? A mężczyźni? 
              
 - Który rodzaj spędzania wolnego czasu mężczyźni 
                wskazywali cztery razy częściej niż kobiety? 
              
 - Jakie sposoby spędzania czasu wskazało ponad 2/5 
                mężczyzn?
 
             
           
         
        CZYNNOŚCI NA ZAKOŃCZENIE: 
        
          - Podsumowanie lekcji.
 
          -  Ocena uczniów.
 
          -  Zadanie pracy domowej. 
 
         
        Lekcję przeprowadziła mgr Anna 
          Suchoń, 
          nauczycielka matematyki Szkoły Podstawowej nr 20 w Częstochowie.  |