Temat: DIAGRAMY PROCENTOWE
Cele:
- przedstawianie składu procentowego na diagramie
- odczytywanie informacji z diagramów i ich interpretacja
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole
- kształtowanie umiejętności wypowiadania swojego zdania
na forum klasy
Metody pracy:
- słowne: rozmowa kierowana, dialog
- aktywne: praca w grupach - metoda projektów
- poglądowe: demonstracja plansz - diagramów wykonanych
przez uczniów
Środki dydaktyczne:
plansze, kartki z zadaniami, kartki z diagramami
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
CZYNNOŚCI WSTĘPNE:
- sprawdzenie obecności,
- powieszenie karteczek z liczbami na tablicy,
na karteczkach umieszczone były liczby:
45; 8 1/3; 1,3; 1/2; 5% liczby 100; 10% liczby 600; 100; 25; 6; 0,8;
10% liczby 100; 50% liczby 160; 3; 7,8; 25% liczby 80; 25% liczby
200; 50% liczby 60; 22,
na odwrocie kartek były litery:
R; O; O; E; N; A; D; M; E; W; R; I; T; C; P; G; A; Y.
CZYNNOŚCI WŁAŚCIWE:
Uczniowie uporządkowali przedstawione na karteczkach
liczby od największej do najmniejszej. Następnie odwrócili każdą kartkę
(bez zmiany jej położenia). Odczytali otrzymane hasło. Brzmiało ono:
DIAGRAMY PROCENTOWE. Nauczycielka poprosiła o przypomnienie definicji
diagramu procentowego (pojęcie to było wprowadzane wcześniej).
Następnie przedstawiciele sześcioosobowych grup zaprezentowali
wykonane prace. Na podstawie sondażu przeprowadzonego wśród uczniów
naszej szkoły uczniowie wykonali plansze z diagramami:
grupa I - pytała kolegów
jaki dzień tygodnia lubią najbardziej, na podstawie zebranych informacji
wykonali diagram kołowy
grupa II - zadawała pytanie: jak lubisz
spędzać wolny czas?
- gram w gry komputerowe
- czytam książki
- oglądam filmy
- idę na spacer
- gram w piłkę
uczniowie wykonali diagram słupkowy
grupa III - pytała: które zwierzę lubisz najbardziej?
- psa
- kota
- chomika
- żółwia
- nie lubię zwierząt
uczniowie wykonali diagram kołowy
grupa IV - zadawała pytanie dotyczące ulubionych
filmów
- komedia
- film przyrodniczy
- film historyczny
- film kryminalny
- nie oglądam filmów
uczniowie wykonali diagram prostokątny
Przedstawiciele grup interpretowali dane przedstawione
na diagramach. Inna osoba z grupy mówiła o pracy grupy: jak ona przebiegała,
jakie mieli trudności podczas wykonywania zadania.
Po prezentacji nauczycielka przeczytała zadanie:
Do hurtowni przywieziono transport owoców.
Banany stanowiły 1/4 wszystkich owoców, winogrona 1/5, pomarańcze
stanowiły 9/20 a brzoskwinie 1/10 wszystkich owoców. Jaki procent
wszystkich owoców stanowiły: banany, winogrona, pomarańcze i brzoskwinie?
Narysuj kwadratowy diagram procentowy. |
Praca została rozdzielona na grupy: każda grupa otrzymała
kartkę zawierającą polecenie.
grupa I - miała obliczyć jaki
procent wszystkich owoców stanowiły banany
grupa II - miała obliczyć jaki procent wszystkich
owoców stanowiły winogrona
grupa III - miała obliczyć jaki procent wszystkich
owoców stanowiły pomarańcze
grupa IV - miała obliczyć jaki procent wszystkich
owoców stanowiły brzoskwinie
Nauczycielka powiesiła na tablicy planszę przedstawiającą
diagram kwadratowy. Jedna osoba z każdej grupy zaznaczała na planszy
wynik (zamalowała odpowiednią liczbę kwadratów).
Po rozwiązaniu zadania uczniowie na podstawie gotowych
diagramów odczytywali informacje. Otrzymali dwa diagramy:
- Powierzchnia lądów
Uczniowie odpowiadali na pytania:
- Który kontynent jest największy, a który najmniejszy?
- Które kontynenty są mniejsze niż Antarktyda?
- Czy obie Ameryki razem wzięte mają większą powierzchnię
niż Azja?
- Czy to prawda, że Azja jest ponad cztery razy
większa niż Europa?
- Formy spędzania wolnego czasu
Uczniowie odpowiadali na pytania:
- Które z wymienionych form spędzania wolnego czasu
są bardziej popularne wśród kobiet niż wśród mężczyzn? Wskaż największą
różnicę.
- Czy w wolnym czasie kobiety częściej czytają książki
czy rozwiązują krzyżówki? A mężczyźni?
- Który rodzaj spędzania wolnego czasu mężczyźni
wskazywali cztery razy częściej niż kobiety?
- Jakie sposoby spędzania czasu wskazało ponad 2/5
mężczyzn?
CZYNNOŚCI NA ZAKOŃCZENIE:
- Podsumowanie lekcji.
- Ocena uczniów.
- Zadanie pracy domowej.
Lekcję przeprowadziła mgr Anna
Suchoń,
nauczycielka matematyki Szkoły Podstawowej nr 20 w Częstochowie. |