Powrót |
Wiele
ostatnio mówi się o wysokiej randze kształcenia i wychowania regionalnego.
Chcąc realizować w praktyce założenia programowe Ministerstwa Edukacji
Narodowej, zawarte w rozporządzeniu "Dziedzictwo kulturowe w regionie"
postanowiłyśmy opracować autorski rozkład materiału dla klasy czwartej
szkoły podstawowej.
Uważałyśmy, że współczesny nauczyciel powinien dokształcać
się i uzupełniać swoją wiedzę, (jesteśmy absolwentkami Wydziału Historii
i Wydziału Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego) w związku z tym
podjęłyśmy naukę w Podyplomowym Studium Wiedzy o Regionie, przy Instytucie
Socjologii Uniwersytetu Śląskiego. Studia te wydatnie pomogły nam w
zdobyciu wielu informacji związanych z historią i współczesnością regionu
oraz przygotowały nas merytorycznie do prowadzenia nowego przedmiotu.
Swoją wiedzę uzupełniłyśmy lekturą licznych pozycji związanych z regionem,
których część przydatną uczniom podajemy w załączonej bibliografii.
Program, który opracowałyśmy będzie realizowany na oddzielnej
jednostce lekcyjnej, w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Ponieważ
SP nr 39, w której pracujemy jest szkołą pięcioklasową, uczniowie będą
mieli możliwość poznania swojego regionu jedynie w klasie czwartej i
piątej.
Chciałybyśmy od nowego roku szkolnego objąć nauczaniem przedmiotu "Dziedzictwo
kulturowe w regionie" klasy czwarte i piąte, według jednego programu,
nazywanego dalej programem nauczania klas czwartych.
Uzasadniamy to tym, że jest to program propedeutyczny, związany ściśle
z rodziną i miastem rodzinnym, które uznałyśmy za punkt wyjścia, przygotowujący
do dalszego kształcenia w klasie piątej.
Uważamy, że byłoby błędem nauczanie z pominięciem pierwszego etapu.
Przygotowałyśmy również propozycje tematów dla klas piątych i planujemy
szczegółowe opracowanie rozkładu materiału, które przedstawimy w marcu
1998 roku, jako dalszy ciąg innowacji.
Celem edukacji regionalnej w procesie dydaktyczno - wychowawczym
jest: "Kształcenie w uczniach poczucia własnej tożsamości regionalnej,
jego podstawy zaangażowania się w funkcjonowanie własnego środowiska
i autentycznego otwarcia się na inne społeczności kultury", czytamy
w dokumencie MEN.
Przekazywanie dziedzictwa kulturowego winno odbywać się przede wszystkim
poprzez poznawanie i przejmowanie wartości tkwiących w bezpośrednim
otoczeniu ucznia. Dlatego tez nasz program ma układ spiralny; wychodzimy
od najbliższego otoczenia ucznia czyli od rodziny, poprzez dzielnicę
do rodzinnego miasta.
Chcemy, aby wychowanie regionalne na poziomie klasy czwartej
było realizowane na płaszczyźnie nauczania propedeutycznego. Tematy
zostały ujęte w obrazy, podane jak najbardziej konkretnie i interesująco,
aby oddziaływały na wyobraźnię dziecka, które w wieku 10 - 11 lat nie
potrafi jeszcze wiązać zdarzeń w określoną całość i nie dostrzega związków
przyczynowo - skutkowych. Dlatego też każdy temat - epizod tworzy wyodrębnioną
całość.
Nauczanie wiedzy regionalnej podzieliliśmy na trzy działy:
- dział I, obejmuje tematy związane z rodziną, czyli z najbliższym
otoczeniem ucznia. Da to uczniom możliwość lepszego poznania swoich
rodzin, terenów Polski, z jakich przybyli na Śląsk ich bliscy oraz
tradycji i dokumentów rodzinnych.
- dział II, prezentuje tematy związane z dzielnicą, w której znajduje
się szkoła: z Żernikami. Uczniowie dowiadują się o przeszłości dzielnicy,
o miejscach które warto zobaczyć, o ludziach których należy poznać.
Uczniowie będą przeprowadzali wywiady, dowiadując się w ten sposób
o dniu dzisiejszym osiedla i jego najistotniejszych problemach.
- dział III - najbardziej rozbudowany, obejmuje tematy dotyczące miasta
(Gliwic). Są to lekcje z różnych dziedzin: trzy są poświęcone historii
miasta, pięć omawia główne budynki użyteczności publicznej i kulturowej,
dwie lekcje ukazują obrzędy i zwyczaje ludowe zachowane w Gliwicach,
pięć opowiada o sławnych postaciach, z których nazwiskami spotykamy
się w nazewnictwie gliwickich ulic, trzy lekcje poświęciłyśmy zabytkom
naszego miasta, trzy następne prezentują tematy ekologiczne i przemysłowe.
Trzy godziny poświęciłyśmy na ugruntowanie i uporządkowanie wiadomości.
Będą to zajęcia powtórzeniowe, zorganizowane na zasadzie konkursu,
najpierw klasowego, a następnie szkolnego, który wyłoni uczniów najlepiej
znających omawiane w ciągu roku tematy.
Chcemy,
aby treści poszczególnych zajęć były przekazane jak najbardziej różnorodnymi
metodami dydaktycznymi, ze szczególnym naciskiem na metody oglądowe.
Dlatego tak dużo jest w naszym programie wycieczek.
Dziedzictwo kulturowe będziemy przekazywać we współpracy z instytucjami
kultury, takimi jak: muzea, teatr, biblioteki, politechnika, Towarzystwo
Przyjaciół Gliwic. Zależy nam również na współpracy z rodzicami, w zbieraniu
wywiadów, pamiątek rodzinnych, przekazywaniu wiedzy i umiejętności.
Naszym zamiarem jest, aby te zajęcia różniły się od innych
lekcji przedmiotowych. Z tego powodu oprócz wprowadzenia dużej ilości
metod oglądowych, zdecydowałyśmy, aby uczniowie nie prowadzili zeszytów.
Zamiast nich każda klasa będzie prowadziła kronikę, w której za pomocą
zdjęć, wycinków prasowych, prac uczniów i innych materiałów, zilustruje
przebieg każdych zajęć.
Podsumowaniem pracy przy kronikach będzie ich wystawa na koniec roku
szkolnego. Będą one służyły też, jako pomoc dydaktyczna w następnych
latach.
Wierzymy, że każdy człowiek uczestniczy w życiu społeczności
lokalnej, a ruch regionalistyczny uaktywnia wszystkie środowiska i wyzwala
inicjatywy społeczne. Sądzimy, że nasz program pomoże w wykreowaniu
postaw obywatelskich, które pozwolą uczniom odnaleźć się we współczesnym
świecie.
|
|