RECENZJA PROGRAMU EDUKACJI NARODOWEJ:
Dziedzictwo kulturowe w regionie
dla klasy IV Szkoły Podstawowej


Autorki: mgr Edyta Mierzwa, mgr Ewa Fugowska

SZKOŁA PODSTAWOWA nr 39 w GLIWICACH

 

 

Recenzja niniejsza oparta jest na Zarządzaniu nr 18 z dnia 30.06.1993 roku w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej przez szkoły i placówki publiczne. Przedmiotem oceny jest program: Dziedzictwo kulturowe w regionie, będący kontynuacją autorskiego programu nauczania dla klasy IV, opracowanego przez mgr Edytę Mierzwę i realizowanego od roku w szkole podstawowej nr 39, w ramach koła zainteresowań. Zgodnie z planem "przygotowany program ma być realizowany na dodatkowej godzinie lekcyjnej wprowadzonej do tygodniowej siatki godzin klasy V.

 

 

Koło historyczno-regionalneMateriał posiada charakter interdyscyplinarny, obok treści historycznych (które dominują), znajdujemy w nim elementy wiedzy geograficznej, polonistycznej, ekologicznej, muzycznej oraz plastycznej. Taki układ uświadamia młodemu człowiekowi spójność nauki, przenikanie się poszczególnych dyscyplin wiedzy oraz jedność otaczającej nas rzeczywistości. Warstwa historyczna tworzy obraz przeszłości i teraźniejszości naszego regionu. Jest logicznie skonstruowana poprawna pod względem merytorycznym i metodycznym. Autorki proponują uczniom ciekawe formy zajęć, prowadzonych głównie metodami aktywizującymi, kształtującymi szereg pożądanych kompetencji. Dużo miejsc poświęcono w nich kształceniu różnorodnych umiejętności oraz rozwijaniu i utrwalaniu uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, wolność, tolerancja i itp.

Dotychczasowe zaangażowania Pani Edyty Mierzwy (w trakcie realizacji programu dla klasy IV) i baza szkoły pozwalają na przekonanie, że program poprawnie został przygotowany do realizacji. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Autorki z niezwykłym poświęceniem wykorzystując różnorodne talenty dzieci tworzą niezbędne pomoce, opracowują dokumentację (np. prowadzenie Kroniki zajęć w klasie IV). Materiał został opracowany dla konkretnej szkoły; konkretnego środowiska. Zawiera, jednak, treści uniwersalne, które z łatwością można zaadoptować na potrzeby dowolnego zespołu dzieci lub młodzieży i realizować go w każdej placówce oświatowej w naszym mieście oraz regionie. Może on dobrze służyć całemu środowisku, szczególnie nauczycielom młodym, budującym swój warsztat pracy. Przygotowany program jest zbieżny z założeniami projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej: "Dziedzictwo kulturowe w regionie" z października 1995 roku.

Polecam projekt programu edukacji regionalnej, opracowany przez Panie: mgr Edytę Mierzwę oraz mgr Ewę Fugowską do zatwierdzenia i realizacji. Żywię głęboką nadzieję, że dzięki niemu w objętych programem dzieciach i młodzieży rozwinie się poczucie własnej tożsamości regionalnej, jako postawy zaangażowania się w funkcjonowanie własnego środowiska i autentycznego otwarcia na inne społeczności i kultury.

 

mgr Iwona Guzicka
doradca metodyczny historii