Powrót |
Temat lekcji: Zabytki naszego miasta na
przykładzie kościoła pw. Wszystkich Świętych
|
skrócona
wersja |
|
|
|
|
Cele: |
|
|
POZNAWCZE P: |
|
|
- pamiętanie pojęć: bryła kościoła, łuk, spiż, kolumna, parafia,
kamienica
- pamiętanie wydarzeń z wojny 30-letniej mających związek z Gliwicami
- pamiętanie dziejów najstarszej parafii gliwickiej pw. Wszystkich
Świętych
- pamiętanie legendy "Spiżowe łzy" - pamiętanie zasięgu miasta w
okresie Średniowiecza
- obejrzenie fragmentów murów obronnych, średniowiecznego mostu,
zabytkowych kamienic - rozumienie roli jaką spełniał kościół w Średniowieczu
(funkcja religijna i obronna)
- rozumienie związków między legendą "Spiżowe łzy", a faktami historycznymi
|
|
|
KSZTAŁTUJĄCE K: |
|
|
- umiejętność samodzielnego odnajdywania najstarszych elementów obronnych
w obrębie kościoła i fragmentów zabudowy Starego Miasta
- umiejętność oddzielenia faktów historycznych od legendy stanu obecnego
z dawnym wyglądem kościoła w oparciu o fotografie
- doskonalenie umiejętności korzystania z planu miasta jako źródła
informacji
- umiejętność wyciągania wniosków z porównania zasięgu miasta w Średniowieczu
a zasięgu współczesnego
- czerpanie informacji z repr. Obrazu "Oblężenie Gliwic przez wojska
duńskie"
- umiejętność dostrzeżenia kontrastu pomiędzy gotycką bryłą kościoła
barokowym wystrojem (prostota i przepych)
|
|
|
WYCHOWAWCZE W: |
|
|
- rozwijanie wrażliwości estetycznej i kształtowanie poczucia piękna
w obcowaniu z zabytkami i dziełami sztuki
- rozwijanie zainteresowań najdawniejszymi dziejami miasta, jego
legendami i zabytkami
|
|
|
METODY M: |
|
|
- wycieczka do kościoła Wszystkich Świętych i na Stare Miasto
- pogadanka połączona z opowiedzeniem legendy
|
|
|
ŚRODKI Ś: |
|
|
- plan miasta
- fotografie
- reprodukcja obrazu "Oblężenie Gliwic..."
- Całka E.: Świat gliwickich legend
|
|
|
|
|
|
TOK LEKCJI
|
|
|
Czynności organizacyjno - porządkowe (zaprowadzenie ładu zewnętrznego,
kontrola frekwencji przed wyjściem ze szkoły)
1. Przed wejściem do kościoła
- Przejazd autobusem w pobliże Rynku.
- Przejście na plac przed kościołem pw. Wszystkich Świętych.
- Pogadanka na temat wojny 30-letniej (bardzo krótki zarys wydarzeń).
Wyjaśnienie, dlaczego wojska duńskie zaatakowały miasto.
- Opowiadanie legendy "Spiżowe łzy".
2. We wnętrzu kościoła
- Zwrócenie uwagi na obronny charakter kościoła, odnajdywanie przez
uczniów okienek strzelniczych we wieży.
- Obejrzenie obrazu "Oblężenie Gliwic..."
- Omówienie treści obrazu: najazd wojsk, obrona miasta, cudowne ocalenie
przez Matkę Boską.
- Zwrócenie uwagi na kontrast między gotycką budowlą a barokowym
wystrojem kościoła.
3. Po wyjściu z kościoła.
- Porównanie przez uczniów dzisiejszego wyglądu kościoła z dawnym,
w oparciu o stare fotografie.
- Obejście starego miasta wzdłuż częściowo zachowanych murów obronnych,
ulicami Górnych i Dolnych Wałów, po drodze obejrzenie średniowiecznego
mostu i najstarszych kamienic.
- Dojście na Rynek i podzielenie uczniów na 5 osobowe zespoły, których
zadaniem będzie wskazanie na planie miasta: Kościół pw. Wszystkich
Świętych, ul. Górnych i Dolnych Wałów, ul. Czarnej i Białej
4. Rekapitulacja pierwotna
- utrwalenie, kontrola zapamiętania i zrozumienia wiadomości zdobytych
podczas wycieczki
5. Powrót uczniów do szkoły
|
|