Konspekt do lekcji nr 20


Temat lekcji: Przejazd króla Jana III Sobieskiego przez Gliwice

skrócona
wersja
   
Cele:  

POZNAWCZE P:
 
  • pamiętanie pojęć: monarchia, odsiecz, klasztor, pamiętanie postaci Jana III Sobieskiego i Marysieńki Sobieskiej
  • pamiętanie czasu odtwarzanych wydarzeń - XVII w.
  • pamiętanie celu podróży Jana III Sobieskiego
 
KSZTAŁTUJĄCE K:  
  • rozumienie roli wybitnych jednostek w życiu kraju i miasta
  • rozwijanie wyobraźni dziecka
  • kształtowanie umiejętności dostosowania technik darmowych do treści lekcji
  • kształtowanie umiejętności pracy w zespole
 
WYCHOWAWCZE W:  
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za losy ojczyzny
 
METODY M:  
  • drama i pogadanka
 
ŚRODKI Ś:  
  • proste rekwizyty przygotowane przez uczniów (korona, berło, szaty zakonników itp.)
  • opis wjazdu Jana III Sobieskiego z książki Wójcik J., "Jan III Sobieski - Król Polski"
  • mapa historyczna - Polska w XVII w.
 
   
TOK LEKCJI  


Ćwiczenie 1

Uczniowie razem z nauczycielem siadają w kole i zwięźle przypominają sobie najważniejsze wydarzenia z życia Jana III Sobieskiego, dzieje wojen polsko - tureckich. Charakteryzują postać króla. Kończą wnioskiem, że decyzja Jana III Sobieskiego obrony przed zagrożeniem tureckim na ziemi austriackiej była słuszna. Wniosek zostaje na tablicy. Jeden z uczniów podchodzi do mapy i pokazuje granice Polski w XVII w, Turcję, Wiedeń, Gliwice.

Ćwiczenie 2
Nauczyciel ogłasza na obsadzenie głównej roli Jana III Sobieskiego (rzeźba połączona z gestem, mimiką, użyciem słów. Wybór głównego aktora). Uczeń, który wcieli się w postać króla dobiera sobie uczennicę, która zagra rolę żony Sobieskiego - Marysieńki.

  1. grupa to orszak królewski
  2. grupa tp mieszkańcy Gliwic

Ćwiczenie 3
Scena zbiorowa - inscenizacja improwizowana. Uczniowie budują scenę wjazdu pary małżeńskiej z orszakiem do Gliwic. Wcielają się we wcześniej przydzielone role, radość mieszczan, pozdrowienia, ukłony, wiwaty i pełna powagi postać króla.

Ćwiczenie 4
Nauczyciel odczytuje fragment literacki dotyczący wjazdu Jana III Sobieskiego do Gliwic. Wspólna ocena tego zdarzenia.

Ćwiczenie 5
Inscenizacja improwizowana. Uczniowie wcielają się w postać zakonników, którzy starają się złagodzić surowe warunki panujące w klasztorze. Usługują królowi, proszą go na wspólną modlitwę za ojczyznę. Uczniowie budują żywy obraz z dialogami.

Ćwiczenie 6
Wieczorem król zostaje sam i pisze list do ukochanej żony, w którym opisuje swoje wrażenia z pobytu w Gliwicach. Przy pisaniu król głośno dyktuje sobie tekst listu.

Praca domowa
Napisz list w którym jako Jan III Sobieski opisujesz swoje przeżycia z pobytu w Gliwicach.