Ćwiczenie 1
Uczniowie razem z nauczycielem siadają w kole i zwięźle przypominają
sobie najważniejsze wydarzenia z życia Jana III Sobieskiego, dzieje
wojen polsko - tureckich. Charakteryzują postać króla. Kończą wnioskiem,
że decyzja Jana III Sobieskiego obrony przed zagrożeniem tureckim na
ziemi austriackiej była słuszna. Wniosek zostaje na tablicy. Jeden z
uczniów podchodzi do mapy i pokazuje granice Polski w XVII w, Turcję,
Wiedeń, Gliwice.
Ćwiczenie 2
Nauczyciel ogłasza na obsadzenie głównej roli Jana III Sobieskiego (rzeźba
połączona z gestem, mimiką, użyciem słów. Wybór głównego aktora). Uczeń,
który wcieli się w postać króla dobiera sobie uczennicę, która zagra
rolę żony Sobieskiego - Marysieńki.
- grupa to orszak królewski
- grupa tp mieszkańcy Gliwic
Ćwiczenie 3
Scena zbiorowa - inscenizacja improwizowana. Uczniowie budują scenę
wjazdu pary małżeńskiej z orszakiem do Gliwic. Wcielają się we wcześniej
przydzielone role, radość mieszczan, pozdrowienia, ukłony, wiwaty i
pełna powagi postać króla.
Ćwiczenie 4
Nauczyciel odczytuje fragment literacki dotyczący wjazdu Jana III Sobieskiego
do Gliwic. Wspólna ocena tego zdarzenia.
Ćwiczenie 5
Inscenizacja improwizowana. Uczniowie wcielają się w postać zakonników,
którzy starają się złagodzić surowe warunki panujące w klasztorze. Usługują
królowi, proszą go na wspólną modlitwę za ojczyznę. Uczniowie budują
żywy obraz z dialogami.
Ćwiczenie 6
Wieczorem król zostaje sam i pisze list do ukochanej żony, w którym
opisuje swoje wrażenia z pobytu w Gliwicach. Przy pisaniu król głośno
dyktuje sobie tekst listu.
Praca domowa
Napisz list w którym jako Jan III Sobieski opisujesz swoje przeżycia
z pobytu w Gliwicach.
|